تعزیه یکی از هنرهایی است که در حدود قرن چهارم هجری توسط ایرانی‌ها بنیان گذاشته شد و از قدیمی‌ترین گونه‌هاي نمایشی به شمار مي‌رود و چند سال پیش در فهرست میراث معنوی یونسکو نیز به‌عنوان آیینی ایرانی ثبت جهانی شد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، ماه محرم ماه عزاداری و تعزیه است و خیلی از ما‌ منتظریم تا در این ایام به دیدن مراسم تعزیه و مرثیه‌سرایی در سوگ خاندان پیامبر برويم. تعزیه‌هايي که باعث مي‌شود در این ایام نیز چراغ تئاتر کشور خاموش نماند. به‌خصوص که در ایام دهه اول محرم، ده تعزیه اصلی که از حرکت امام حسین (ع) به سمت کربلا و شهادت مسلم بن‌عقیل آغاز مي‌شود و به تعزیه ظهر عاشورا و آتش زدن خیمه‌هاي اسرای کربلا ختم مي‌شود اجرا خواهد شد.

این ده مجلس تعزیه که جزو زیباترین مجالس تعزیه هستند، بیشتر از روی نسخه‌هايي که آخرین معین‌البکای ایران یعنی هاشم فیاض جمع‌آوری کرده خوانده مي‌شوند.

 باشکوه‌ترین تعزیه بی‌تردید تعزیه حربن‌یزید ریاحی است که یکی از زیباترین مجالس تعزیه است و از روی نسخه معین‌البکا بازخوانی مي‌شود و چند سال پیش که قرار بود تعزیه ثبت جهانی شود، ناصر تقوایی براساس آن فیلمی نیم ساعته ساخت.

 امسال هم مرکز هنرهای نمایشی با کمک انجمن تعزیه‌خوانان، قصد دارند تا مجالس تعزیه را در مقابل تئاتر شهر اجرا کنند، اما این تنها مراسم و آیین تعزیه‌خوانی در تهران نیست و قرار است از شب اول ماه محرم، ده مجلس تعزیه در باغ موزه قصر که در جای زندان قصر به تازگی افتتاح شده است برپا شود.

در این مجالس نیز 10 مجلس اصلی تعزیه به همراه آیین‌هاي مربوط به عزاداری محرم‌الحرام در محوطه باز برگزار مي‌شود. به جز اینها قرار است که در برخی از پارک‌ها نیز آیین‌هاي عاشورایی برگزار شود.

اما اگر علاقه داشتید در این روزها پای تعزیه‌خوانی تعزیه‌خوان‌هاي سرشناس بنشینید و در لحظه شهادت حضرت علی‌اکبر (ص) و سقای کربلا به یزید و یزیدیان لعنت بفرستید، آدرس‌ها سرراست است: چهارراه ولی عصر مقابل تئاتر شهر و خیابان شریعتی، خیابان پلیس، باغ موزه زندان قصر.

اگر در ایام ماه محرم قصد داشتید نمایشی با موضوعات مذهبی ببینید، کافی است سری به تالار قشقایی بزنید که میزبان نمایش«طوفان» است.


این نمایش با رویکرد متفاوتی در اجرای نمایش‌هاي مذهبی به صحنه رفته است و اصول مذهبی را به روایت تازه‌ای بازگو مي‌کند.

داستان نمایش درباره سفر حضرت مسلم(ع) به كوفه است كه در راه دچار طوفان مي‌شوند و آينده را مي‌بينند. آینده‌ای که مولا و سرورش را در صحرای کربلا مي‌بینید. طوفان را سیدحسین فدایی حسین چند سال پیش نوشته است، اما تاکنون زمینه اجرای آن به وجود نیامده بود تا اينكه آرش دادگر کارگردانی آن را برعهده گرفت. ی

عقوب صباحی، مهران امام بخش، امین طباطبایی، مجید امیری، آرش دادگر، گیتی قاسمی، عمار عاشوری، مهراب رستمی، احسان ناجی، رسول مکوندی بازیگران طوفان هستند.

البته نمایش خورشید کاروان نیز یکی از کارهایی است که 15 سال است در حال اجراست و امسال نیز قرار است بار دیگر اجرا شود. اما اگر دوست داشته باشید داستان مسلم‌بن‌عقیل را ببینید، طوفان هر روز از ساعت 19 در تالار قشقایی در مجموعه تئاتر شهر به صحنه مي‌رود.

برچسب ها: تعزیه ، محرم ، گردشگری ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
سلام .معصومه فقیهی
۰۱:۱۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
عالی بود ،اگر ساعت را مشخص میکردید عالی تر میشد
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
نگین
۱۱:۲۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
خیلی ممنون
آخرین اخبار