مصرف دارو در زنان باردار بدون اطلاع پزشک علاوه بر اثر منفی برای مادر باعث ناقص شدن تولید اندام و سقط جنین خواهد شد.

حمیدرضا نادری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ویروس عامل اصلی اکثر بیماری هاست که نوع شدیدتر آن را آنفولانزا گفته که در فصل سرما شیوع بیشتری پیدا می کنند.

وی افزود: مصرف آنتی بیوتیک در صورتی مؤثر است که بیماری عامل باکتریال داشته و روی خود بیماری تأثیر ندارد وقتی بیمار علائمی مانند "آبریزش بینی، سوزش چشم یا عطسه" دارد بیماری ویروسی بوده و تجویز آنتی بیوتیک برای آن اشتباه است.

این متخصص بیماری های عفونی در خصوص تجویز منطقی آنتی بیوتیک گفت: در سه روز اول بیماری باید علائم شایع را درمان کرده و اگر بعد از پنج روز از بیماری گذشت و بهبود حاصل نشد احتمال را بر باکتریال بودن بیماری گذاشته و آنتی بیوتیک تجویز می کنیم.

نادری تصریح کرد: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک علت از بین رفتن میکروب های غیر بیماری زا در بدن است و باعث ورود میکروب های بیماری زا شده که نتیجه آن کاهش اثر بخشی درمان خواهد بود.

وی در ادامه گفت: علت افزایش عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک نتیجه مصرف خودسرانه داروهاست در اکثر موارد هر بیماری که با علائم "تب، عطسه، سرفه، گلو درد" به پزشک مراجعه کند، آنتی بیوتیک دریافت کرده که بسیار مضر و باعث ایجاد ضایعات جدی در بدن بیمار می شود.

نادری، خاطرنشان کرد: مصرف داروها در زنان باردار عوارض شدیدی به همراه داشته که باید مشورت و تأیید پزشک باشد که در غیر این صورت باعث ناقص شدن تولید اندام و سقط جنین خواهد شد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار