مطالعات اخیر نشان می دهد که خطر فعال شدن عفونت سل در مبتلایان به ایدز به دلیل وجود عفونت HIV حدود 5 برابر بیشتر از شرایط عادی است.

منصور خالصی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه بیماری سل یکی از بزرگترین و مهمترین و حتی خطرناک ترین مسائل بهداشتی جهان است و مشکلات بهداشتی، درمانی و اقتصادی زیادی را به کشورها و جوامع تحمیل می کند.

وی با اشاره به موارد همزمانی سل و برخی از بیماری ها و عفونت ها تاکید کرد: یکی از مهمترین موارد همزمانی مربوط به عفونت های سل و HIV است که متاسفانه موارد آن به شدت در حال افزایش است.

خالصی گفت: در سال های اخیر به دلیل تماس های جنسی غیرایمن و محافظت نشده، استفاده از وسایل و سرنگ های مشترک در معتادان تزریقی، انتقال از مادر آلوده به جنین و برخی از دلایل دیگر موارد ابتلا به عفونت HIV و بیماری ایدز در مناطق مختلف جهان به ویژه کشورهای فقیر و در حال توسعه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه عفونت HIV به طور مستقیم خطر سل فعال را افزایش می دهد تصریح کرد: مطالعات اخیر نشان می دهد که خطر فعال شدن عفونت سل در مبتلایان به ایدز به دلیل وجود عفونت HIV حدود 5 برابر بیشتر از شرایط عادی است.

خالصی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عفونت HIV موجب افزایش قابل توجه موارد سل به ویژه سل فعال در مناطق مختلف دنیا شده است، به همین دلیل برای پیشگیری از همزمانی آنها و کنترل و درمان به موقع این دو عفونت بايد اقدامات جدی و موثرتری صورت گیرد./ح

برچسب ها: سل ، ریه ، ایدز ، سرنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار