دلیل نامگذاری دریای خزر چیست؟

تاکنون بیش از 36 نام برای دریای مازندران درمنابع تاریخی ذکر شده این نامگذاری یکی به خاطر وجود اقوامی بوده که در کنار این دریا زندگی می کردند ودیگری به جهت وجود شهرهای معروف در کنار آن اما...

به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران؛ دریای مازندران دریایی کهن که اگرچه در جغرافیا دریاچه نام دارد اما چون گستره آن زیاد است (438هزارکیلومتر مربع) و پهناورترین دریاچه جهان است، آنرا دریایی جدا ومستقل از آبهای آزاد دانسته اند این دریاچه بازمانده دریای عظیم باستانی تتیس tethis است که میلیونها سال قبل پس از تغییر و تحولات کره زمین و تشکیل اقیانوس ها از میان رفت.

گفتنی است، بیش از 130رود بزرگ و کوچک به این دریا می ریزد که بزرگترین آن ولگای روسیه است که 75درصد آب آن از طریق این رود تأمین می شود.

براساس این گزارش، بعضی از نامهای دریای مازنداران در اعصار گذشته عبارتند از: خزر، مازندران،کاسپین، ارقانیا، هیرکان، گرگان، جرجان، دیلم، گیلان، طبرستان، بحرالجم،باکو، شیروان، آذربایکان (آذربایجان)، خراسان، قزوین، آبسکون و ... اما امروزه این دریا به سه نام شناخته می شود، خزر، مازندران و کاسپین. دونام اخیر در ایران و نام کاسپین در جهان معروفند.

حسینعلی مهجوری کارشناس محیط زیست در اینباره می گوید: دریای مازندران با شرایط طبیعی منحصر به فردش، نقش مهمی در زندگی اجتماعی، تاریخی و اقتصادی مردم منطقه دارد. از طریق همین دریا واز طریق ولگا به حوزه بالتیک، از طریق گردنه قفقاز به دریای  سیاه واز طریق بیابانهای ماورای خزر به خیوه و بخاراو راههای بازرگانی پیموده می شود.

وی افزود: اگر بحث قدرت قوم خزر به ملاک نام گذاری این دریا قرار گرفته است، این قوم خزر در قرن ششم و هفتم میلادی در کنار این دریا ساکن شدند، در صورتیکه قوم کاسپین در هزاره قبل از میلاد در این منطقه (حاشیه دریا) ساکن و دارای فرهنگ و تمدن شدند.

*دریای مازندران، بزرگترین آبگیر میان قاره ای

در نوشته های دانشمندان یونانی، رومی و عربی به چشم می خورد که دریای مازندران بزرگترین آبگیر بسته (میان قاره ای) کره زمین است که 44 درصد ذخایر آبی دریاچه آبی دریاچه های کره زمین را تشکیل می دهد.

ازسال 1991 سواحل مازندران به 5کشور ساحلی روسیه، ایران، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان و حوضه آبگیر آن به 9کشور علاوه بر کشورهای فوق، کشورهای گرجستان، ارمنستان، ازبکستان و ترکیه تعلق گرفت./ل

"گزارش از هراتیان" 

برچسب ها: مازندران ، زندگی ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
ببخشد دریای خزر دریاچه هس اقیانوس بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
آیا خزر بزرگتره یا فارس (خلیج فارس)
آخرین اخبار