رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی، برگزاری همایش و نکوداشت جامی را فرصت ارزشمندی دانست که در آن می‌توان به بازخوانی ابعاد متعدد زندگی و آثار این اندیشمند وارسته و فرهیخته پرداخت و زمینه مطالعه افکار و اندیشه‌های وی را برای نسل کنونی جامعه فراهم ساخت.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران متن این پیام به شرح ذیل است:
 
بسم‌الله الرحمن الرحیم
 
نورالدین عبدالرحمن بن‌احمد ملقب و متخلص به جامی از اندیشمندان و مشاهیر و شاعران بزرگ قرن نهم هجری می‌باشد که در مسلک او علم و معرفت و سلوک معنوی در هم آمیخته است.
 
وی از دوران کودکی در فراگیری علوم متنوع دینی، تاریخی و ادبی شوق فراوان داشت و در دوران جوانی توفیق درک محضر اساتید مجرب علوم اسلامی را پیدا کرد که نقش آنان در سیره علمی و عملی وی بسیار مشهود است.
 
جامی در منطق و حکمت مشاء و حکمت طبیعی و حکمت ریاضی و علم فقه و اصول فقه و علم حدیث و تفسیر قرآن تبحر داشت و پای در وادی عرفان و تصوف گذاشت و با این وجود از بزرگان این طریق گشت. هیچگاه این امر سبب نشد تا از موقعیت علمی و دانش‌افزایی خود پای عقب بگذارد لذا همزمان یکی از نام‌آوران علم و ادب نیز بود. از طرفی تواضع و عدم توجه به دنیا، شخصیتی جذاب و وارسته از وی ساخته بود.
 
شعر و ادب نماد دیگری از زندگی جامی است که وی آن را در سرشت خود بصورت استعدادی نهفته می‌دانست. تعلق خاطر جامی به اهل بیت(ع) و دفاع از سنت دینی از محورهای مهم حیات فکری اوست.
 
جامی در طول زندگی خویش آثار و تالیفات فراوانی بر جای گذاشت که احتمالاً بیش از پنجاه می‌باشد و آثاری نظیر سلسله‌الذهب، هفت اورنگ و بهارستان از مهمترین آثار وی و از منابع مهم فرهنگ دوران قدیم ایران به حساب می‌آیند.
 
برگزاری همایش و نکوداشت نورالدین عبدالرحمن جامی ملقب به خاتم‌الشعرا فرصت ارزشمندی است که در آن می‌توان به بازخوانی ابعاد متعدد زندگی و آثار این اندیشمند وارسته و فرهیخته پرداخت و زمینه مطالعه افکار و اندیشه‌های وی را برای نسل کنونی جامعه فراهم ساخت.
 
از همت بلند دست‌اندرکاران برگزاری این بزرگداشت در شهرستان تربت‌جام سپاسگزارم و آرزوی توفیق برای آنان دارم.
 
علی لاریجانی
 
رئیس مجلس شورای اسلامی
 
انتهای پیام /س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار