دو گروه بين المللي از محققان علوم پزشکي اعلام کردند نوعي ژن نادر را کشف کرده اند که با بيماري آلزايمر در ارتباط است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران؛بر اساس اين يافته که جزئيات آن در شماره اخير نشريه پزشکي نيوانگلند منتشر شد در دو مطالعه جداگانه که تحت سرپرستي دانشمندان کالج دانشگاهي لندن انجام گرفت افرادي که ژن موسوم به ترم دو TREM2 را در بدن خود دارند به ميزان چهار برابر بيشتر در خطر ابتلا به آلزايمر هستند.

دکتر کاري استفانسون سرپرست گروه محققان گفت اين ژن از اين نظر مهم است که در صورت وجود ، احتمال ابتلا به بيماري مهلک و تخريب کننده آلزايمر را چهار برابر بيشتر مي کند.

محققان بر اين باورند که اين يافته ، مسير را براي يافتن روش هاي درماني از نوع ژن درماني براي کنترل بيماري آلزايمر هموار مي سازد.

با بالا رفتن سن و پير شدن سلول ها، ترشح اين ماده شيميايي يا سروتونين کاهش مي يابد، بدين ترتيب ارتباط بين سلولي و انتقال اطلاعات دچار مشکل مي شود.

اين مشکل بيشتر از همه در بخش حافظه و خاطرات خود را نشان مي دهد. خاطره ها ترکيبي هستند از يادآوري ديده ها و شنيده ها و احساسات که براى ياداوري آن ها مغز نياز به برقراري يک ارتباط پيچيده سلولي بين همه بخش ها دارد. 

به همين علت با بالا رفتن سن و کم شدن ترشح سروتونين در مغز، خاطره ها کمرنگ يا فراموش مي شوند.

در بيماري آلزايمر ترشح سروتونين به شدت کاهش مي يابد. اما اين مسئله هميشه به علت پير شدن سلول ها نيست.
 
سکته مغزي که باعث از دست رفتن بخشي از سلول هاي مغز مي شود يا شوک عاطفي پس از دست دادن عزيزي مي توانند خطر ابتلا به آلزايمر افزايش دهند.

 آلزايمر با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس ها و اسم ها آغاز مي شود و کم کم تا آنجا پيش مي رود که فرد حتي راه بازگشت به خانه را فراموش مي کند. 

بيماري آلزايمر متاسفانه درماني ندارد اما مي توان از پيشرفت آن جلوگيري کرد.
برچسب ها: ژن ، حافظه ، مغز ، سلول ، روش ، کالج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار