اوباما در اولين نشست خبري خود پس از انتخابات گفت: در ماه‌های آینده برای حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران اقدام می‌کنم ایران حق برخورداری از انرژی صلح‌آمیز اتمی را دارد اما باید به تعهدات بین‌المللی پایبند بماند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاري رويترز در گزارشي به قلم پل ايکرت نوشت: باراک اوباما روز چهارشنبه گفت که تلاش‌ها براي حل ديپلماتيک مسئله هسته‌اي ايران را از سرخواهد گرفت ولي هرگونه مذاکرات قريب الوقوع با تهران را تکذيب کرد.
اوباما در اين کنفرانس خبري گفت: گزارش‌هايي که قبل از انتخاب مجدد او در شش نوامبر، درباره مذاکرات قريب الوقوع آمريکا با ايران منتشر شد، صحت ندارند. اما وي در عين حال گفت که ديپلماسي همچنان گزينه مورد نظر وي است.
وي تصريح کرد: در ماه‌هاي آينده سعي خواهيم کرد گفتگويي را بين ايران و جامعه بين‌المللي و نه بين ايران و امريکا ترتيب دهيم تا ببينيم آيا مي‌توانيم اين مسئله را حل کنيم.
اوباما افزود: فکر مي‌کنم هنوز زماني براي حل ديپلماتيک اين مشکل باقي مانده است.
اوباما مدعي شد: تحريمهاي اقتصادي که توسط کشورهاي غربي اعمال شده در حال صدمه زدن به اقتصاد ايران است و وي معتقد است ايران مي تواند براي استفاده مسالمت آميز از انرژي هسته‌اي و در عين حال تضمين به جهان مبني بر عدم تلاش براي ساخت تسليحات اتمي، راهي را پيدا کند.
مقامات پنج قدرت بزرگ جهان و آلمان قرار است هفته آينده احتمالا در بروکسل گردهم بيايند تا درباره استراتژي خود در دور جديد مذاکرات با ايران تصميم بگيرند.
اين ديپلماتها که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند، گروه پنج به علاوه يک گروه شامل انگليس، چين، فرانسه، روسيه، آمريکا به همراه آلمان قرار است مديران سياسي وزارت خارجه خود را به اين گفتگوها بفرستند.
انتظار مي‌رود آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گزارش سه ماهه بعدي خود را درباره ايران روز جمعه، 10روز پس از آنکه انتخاب مجدد باراک اوباما، به کشورهاي عضو ارائه کند.
 رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته همچنين درباره رويکرد آمريکا نسبت به مساله سوريه گفت: من از اولین رهبرانی بودم که گفتم بشار اسد باید برود. تشکیل ائتلاف مخالفان سوریه، اقدامی رو به جلو است. از ائتلاف مخالفان سوریه، حمایت می‌کنیم اما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم.
برچسب ها: بین الملل ، ایران ، اوباما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار