مدیر گروه سلامت روان مرکز بهداشت نیشابور گفت: وقتی در مورد فاکتورهای دیابت سخن به میان می‌آید، نقش غیر قابل انکار استرس در کنار تغذیه نامناسب، چاقی و نبود تحرک خودنمایی می کنند.

دکتر مرتضی فاضل در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارا ن  مشهد   افزود: دیابت به‌عنوان یک اپیدمی غیر واگیر با استرس‌ها و تنش‌های عصبی ارتباط دارد.

وی بیان داشت: اگر از دیدگاه دیگری به این سه فاکتور(تغذیه نامناسب، چاقی و نبود تحرک) بنگریم، متوجه می‌شویم که این سه می‌تواند ماحصل افزایش استرس‌ها باشد.

مدیر گروه سلامت روان مرکز بهداشت نیشابور عنوان کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد،کسانی که آموزشی در مورد مدیریت استرس نداشته‌اند در مقایسه با کسانی که روش‌های مقابله با استرس را آموخته‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به چاقی و نداشتن تغذیه مناسب قرار دارند.

فاضل ادامه داد: کارکردن در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا به‌طور ناخودآگاه سبب ایجاد استرس و افزایش اضطراب می‌شود که بالا رفتن قند خون را به دنبال دارد.

وی یادآور شد: زمانی که افراد دچار تنش عصبی می‌شوند، هورمون‌های استرس شامل کورتیزول، کاتکول آمین‌ها، گلوکاگون و هورمون رشد ترشح می‌شوند و این چهار هورمون افزایش دهنده قند خون هستند.

مدیر گروه سلامت روان مرکز بهداشت نیشابور توضیح داد: اگر فردی در معرض استرس و تنش مداوم قرار داشته باشد سبب بروز هیپرگلیسمی مداوم و ایجاد یک موقعیت پیش دیابت می‌شود و در ترکیب با سایر عوامل بیماری ایجاد می‌شود.

فاضل اظهار داشت: وقتی فردی برای نخستین بار متوجه بیماری دیابت خود می‌شود، متناسب با شخصیتش چهار مرحله را طی می‌کند.

وی بیان کرد: انکار و ناباوری در مرحله اول سبب می‌شود تا فرد نتایج آزمایشات و تشخیص پزشک را نپذیرد و در مرحله دوم خشم وعصبانیت که یک واکنش تخریبی و فلج کننده هم برای بیمار و هم برای اطرافیان است به سراغش می‌آید.

مدیرگروه سلامت روان مرکز بهداشت نیشابور عنوان کرد: مرحله سوم مواجهه فرد با بیماری دیابت، افسردگی است؛ دیابتی‌ها دو برابر بیشتر نسبت به افراد دیگر به افسردگی مبتلا می‌شوند و هر چه مدت افسردگی طولانی‌تر باشد، کنترل قند خون آنها سخت‌تر است.

فاضل خاطرنشان کرد: در مرحله چهارم فرد مبتلا به دیابت بیماری خود را می پذیرد.

وی گفت: استرس‌ها علاوه بر افزایش قند خون، سبب اختلال در تمرکز و نظم فکری بیمار شده و توانایی مراقبت فرد از خود را کاهش می‌دهد.

مدیرگروه سلامت روان مرکز بهداشت نیشابور افزود: موثرترین روش برای کنترل قند خون تغییر شیوه زندگی است که یکی از مهمترین شاخصه های آن کنترل و مدیریت استرس‌ها است.

فاضل ادامه داد: به بیماران دیابتی برای مدیریت استرس توصیه می‌شود، با اعضای خانواده، همکاران و دوستان ارتباط داشته باشند، لیستی از فعالیت‌ها و موفقیت‌های هر چند کوچک خود را تهیه کنند تا با نگریستن به آن احساس رضایت کنند و از پذیرفتن کارها و مسئولیت‌هایی که توانمندی انجام آن را ندارند، خودداری کنند.

وی یادآور شد: در این شرایط آشفتگی فرد داروها را نامنظم مصرف کرده، رژیم غذایی را رعایت نمی‌کند، ورزش نمی‌کند و حتی ممکن است به الکل یا سیگار و سوءمصرف مواد پناه ببرد.

مدیرگروه سلامت روان مرکز بهداشت نیشابور اضافه کرد: جلوگیری از افت قند خون، فراموش کردن مشاوره با روانشناسان در موارد دچارشدن به اضطراب، هراس و افسردگی و داشتن خواب و استراحت کافی از دیگر روش‌های مدیریت استرس است./س

برچسب ها: استرس ، تغذیه ، نامناسب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.