در كودكان يك حس قوي استقلال طلبي و عدم وابستگي وجود دارد كه اين حس در بسياري از موارد تاثيرات مثبتي دارد كه ممكن است قاطعيت را در فرد افزايش دهد.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ از مهم ترين خصوصيات كودكاني كه رفتارهاي مقابله جويانه دارند اين است كه در برابر بسياري از كارها مانند لباس پوشيدن، حمام رفتن و... مقاومت مي كنند.اين كودكان راجع به هر موضوعي بحث مي كنند و در برابر والدين پرخاشگري دارند و يا بهانه مي گيرند.

رفتارهاي مقابله اي در كوكان مي تواند علل متفاوتي داشته باشد، برخي كودكان به لحاظ ذاتي و ژنتيكي رفتارهاي مقابله جويانه اي دارند اما در برخي موارد، والدين با هم تعامل سازنده اي ندارند و كودك از نظر تربيتي با روش هاي ناصحيح تربيت مي شود و در برخي موارد نيز كودكان اين رفتارها را از جامعه ياد مي گيرند.

 کودکان براي کنار آمدن با ديگران به قوانين ساده و روشن نيازمندند. نبايد از کودکان بخواهيم هر آنچه مي‌گوييم انجام دهند. کودکان در سنين پيش‌دبستاني دوست دارند خودشان تصميم بگيرندو درکارهاي مربوط به خود مستقل باشند.

والدين در برابر رفتارهاي مقابله اي كودك بايد پيش از تنبيه، براي دوري از انجام رفتارهاي مقابله اي چندين بار تشويق شوند و سپس از عدم پاسخ صحيح از طرف كودك، تنبيه را جايگزين كنند.
تنبيه در اين زمينه بايد نه به صورت تهديدهاي غيرعملي بلكه به صورت تهديدي باشد كه امكان عملي شدن آنها وجود داشته باشد.

نکته: والدين نبايد پيام هاي نابجا و برچسب هاي نامناسب به كودكانشان بزنند و يا با ديگر كودكان، او را مقايسه كنند. چون در اين صورت احساس گناه در كودك شكل مي گيرد و زمينه رفتارهاي مقابله اي را در كودك ايجاد مي كند./ع2
 
برچسب ها: کودک ، والدین ، تنبیه ، خشونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار