شاه‌دانه، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان و غیره سرشار از پروتئین، فیبرها، آهن، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، دانه‌هایی مانند شاه‌دانه، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان و غیره سرشار از پروتئین، فیبرها، آهن، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

شاه‌دانه بسیار مغذی است و منبع فوق‌العاده‌ی پروتئین کامل به حساب می‌آید. این دانه‌های ریز حاوی فیبرهایی هستند که برای سلامت قلب و سیستم گوارشی مفید هستند. خواص شاه‌دانه به همین جا ختم نمی‌شود.

تخم کتان حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است که برای سلامت چشم‌ها

و مغز خوب است و میزان تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد

تخمه‌ی کدو

تخمه کدو منبع خوشمزه‌ی ویتامین B، آهن، منیزیم، زینک (روی) و پروتئین است. پروتئین‌های تخمه کدو به میزان زیادی در اسیدآمینه‌ای به نام تریپتوفان متمرکز شده‌اند که باعث کاهش میزان استرس و اضطراب می‌شوند.

تخمه آفتاب‌گردان

تخمه‌ی آفتابگردان منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین B و فولات محسوب می‌شود. این تخمه‌های خوشمزه و البته پرطرفدار از سیستم ایمنی و سلامت بدن به خصوص در دوره‌ی بارداری حفاظت می‌کنند.

شاه‌دانه بسیار مغذی است و منبع فوق‌العاده‌ی پروتئین کامل به حساب می‌آید. این دانه‌های ریز حاوی فیبرهایی هستند که برای سلامت قلب و سیستم گوارشی مفید هستند

تخم کتان

تخم کتان منع اصلی فیبرهای حلّال هستند. این دانه‌ها میزان کلسترول را کاهش داده و باعث می‌شوند که احساس سیری طولانی مدتی داشته باشید. تخم کتان میزان قند خون را نیز کنترل می‌کند.

از آن جایی که دانه‌های کتان پوست سفتی دارد باید آن‌ها را در مخلوط کن پودر کنید. پودر تخم کتان را به اسموتی‌های میوه، شیر، ماست، غلات و غیره افزوده و میل کنید. حواستان باشد که پودر تخم کتان را در ظرف در بسته و در یخچال نگه داری کنید.

جوانه‌ی گندم سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین B مانند فولات می‌باشد. این دانه‌های مفید حاوی میزان زیادی فیبر است که یبوست را رفع و اشتها را نیز کنترل می‌کند.

اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی پُلی موجود در آن خیلی زود می‌ترشد. برای همین باید داخل ظروف در بسته و در یخچال نگهداری شوند./س

 
 
برچسب ها: دانه ، سالم ، مصرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.