حزب حاکم ترکيه ديروز دوشنبه لايحه اي را به پارلمان ارائه کرد که به زندانيان کرد اجازه مي دهد در دادگاه از زبان مادري خود استفاده کنند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، استفاده از زبان مادري در دادگاه، يکي از مطالبات صدها فعال کرد است که در زندان هاي ترکيه اعتصاب غذا کرده‌اند.

بر اساس لايحه حزب عدالت و توسعه، يک زنداني مي تواند در صورتي که تمايل داشته باشد، از يک زبان ديگر (به غير از ترکي) براي دفاع از خود در دادگاه استفاده کند.

امتيازات ديگري نيز براي زندانيان در اين لايحه پيشنهاد شده است که رفتن به مرخصي در صورت مرگ يکي از بستگان يا داشتن ديدار خصوصي با همسر که تاکنون ممنوع بود، از آن جمله است.

بسياري از زندانيان کردکه به جرم ارتباط با حزب ممنوعه کارگران کردستان «پ ک ک» زنداني شده‌اند از ماه‌ها پيش از حضور در دادگاه خودداري مي کنند. علتش هم اين است که مي گويند نمي توانند به زبان ترکي از خود دفاع کنند.

استفاده از زبان مادري در دادگاه يکي از مطالبات حدود هفتصد تن از آنان است که از شصت و سه روز پيش دست به اعتصاب غذاي نامحدود زده‌اند.

آنها همچنين بهبود شرايط بازداشت عبدالله اوجالان رئيس تاريخي «پ ک ک» را که از سال هزار و نهصد و نود و نه محکوميت حبس ابد خود را در جزيره ايمرالي در شمال غرب ترکيه سپري مي کند، خواستارند.

نمايندگان حزب صلح و دموکراسي، تشکل اصلي قانوني نزديک به کردها در ترکيه، به تازگي به معترضان ملحق شدند.

تاريخي که اين لايحه در پارلمان مورد بررسي قرار خواهد گرفت، مشخص نشده است.

منبعي پارلماني به خبرگزاري  فرانسه گفت  ماداميکه زندانيان کرد به اعتصاب غذاي خود پايان نداده اند احتمال کمي وجود دارد که بررسي اين لايحه در پارلمان آغاز شود. زندانيان اگر مي خواهند با امتيازي از سوي حزب حاکم مواجه شوند دست‌کم بيشترشان بايد به اعتصاب غذا پايان دهند.

برچسب ها: ترکیه ، پارلمان ، کرد ، زبان ، مادری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار