حجت‌الاسلام روانبخش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

تبيين علل و آثار كاهش نرخ رشد جمعيت

عضو شوراي مركزي جبهه پايداري گفت: در كتب درسي به كودكان آموختند خانواده‌اي خوشبخت است كه تعداد فرزندان آنها دو نفر باشد و خانواده‌اي كه تعداد فرزندان آنها زياد بود را بدبخت جلوه دادند، حتي فيلم‌هايي كه ساخته شد خوشبختي را در قبال خانواده‌هاي كم جمعيت نشان داد.

حجت‌الاسلام قاسم روانبخش در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران،‌ با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري درباره آسيب‌هاي بحران كاهش نرخ رشد جمعيت در كشور اظهار كرد: اين سياست‌گذاري كه جامعه به سمت كنترل مواليد برود در دوران رياست جمهوري هاشمي كليد خورد و رشد منفي جمعيت كه با آن روبرو هستيم يكي از برگ‌هاي سياه سياست‌گذاري‌هاي غلط آنهاست.

عضو شوراي مركزي جبهه پايداري با بيان اين مطلب كه مردم با شيب تندي به سمت كنترل مواليد رفته‌اند، گفت: غربي‌ها مشوق اصلي دستگاه‌هاي اجرايي در آن دوران بودند چرا كه فكر مي‌كردند اگر ايران با همين نرخ رشد جمعيت ادامه دهد، در آينده معادلات منطقه را به هم‌ خواهد ريخت و با افزايش جمعيت شيعيان روبرو خواهند بود،‌ از اين رو، اين سياست را به دولت ايران در آن زمان القا كردند.

حجت‌الاسلام روانبخش در ادامه با اشاره به ادامه اين فرهنگ‌سازي‌ها در كتب درسي و فيلم‌ها گفت: در كتب درسي به كودكان آموختند خانواده‌اي خوشبخت است كه تعداد فرزندان آنها دو نفر باشد و خانواده‌اي كه تعداد فرزندان آنها زياد بود را بدبخت جلوه دادند، حتي فيلم‌هايي كه ساخته شد خوشبختي را در قبال خانواده‌هاي كم جمعيت نشان داد به نحوي كه الان فردي كه 8 فرزند دارد از بيان آن ابراز شرم مي‌كند چرا كه در جامعه باب شده است و پر فرزندي را بي‌فرهنگي مي‌دانند.

وي در ادامه به آسيب‌هاي پيش رو به علت كمي نرخ رشد جمعيت اشاره كرد و گفت: يكي از آثار منفي كاهش جمعيت، بروز مشكلات امنيتي است چرا كه پادگان‌ها خالي از سرباز مي‌شوند و نيروهاي مسلح رو به پيري مي‌روند از اين رو امنيت كشور كاهش پيدا مي‌كند، از طرفي مشكلات اقتصادي را نيز در بر دارد چرا كه كارگران هم رو به پيري مي‌روند و با كمبود نيروي كار جوان روبرو خواهيم شد از اين رو ناچار خواهيم بود نيروي كار خارجي وارد كنيم كه آن نيز تبعات خود را دارد و موجب بروز مشكلات و اختلالات فرهنگي خواهد شد و همان نيز ممكن است مشكلات اخلاقي را در پي داشته باشد.

عضو شوراي مركزي جبهه پايداري با اشاره به اين مطلب كه مراجع قانوني ذيربط بايد به سرعت قوانين محدوديت‌هاي كنترل مواليد را بردارند، به بيان راهكارهاي ديگر پرداخت و خاطرنشان كرد: هم‌اكنون اولاد چهارم به بعد از بيمه محروم هستند و در فيش حقوقي، حق اولاد به پدران آنها تعلق نمي‌گيرد كه در اين زمينه بايد مشوقي هم براي والدين وجود داشته باشد.

وي افزود: بايد مشخص شود كه در هر استان نرخ رشد جمعيت چقدر است و نبايد ميزان تشويقي براي تمامي استان‌ها يكسان باشد چرا كه در برخي استان‌ها با نرخ رشد جمعيت بالايي روبرو هستيم (6/3 درصد) و در برخي استان‌ها نرخ رشد جمعيت بسيار پاييني داريم (5/0- درصد)، از اين رو بايد اين تشويق‌ها به نحوي باشد كه تعادل به وجود آيد.

حجت‌الاسلام روانبخش با تأكيد بر اين مطلب كه نمي‌توان انتظار داشت به سرعت اين فرهنگ بازگردد، عنوان كرد: بايد برنامه‌ريزي دقيقي در زمينه تبليغات خياباني و تلويزيوني شود و در همين راستا بايد مقالات و سخنراني‌هاي مفيدي در جهت تبيين آثار و زيان كاهش جمعيت و آثار و فوايد رشد جمعيت ارائه شود.

وي به ضعيف بار آمدن فرزندان به خاطر نبود خواهر و برادر اشاره كرد و گفت: اگر به همين صورت پيش رويم در آينده با جامعه‌اي منزوي و ضعيف از نظر پرورش استعداد و مديريت روبرو خواهيم شد،‌ از طرفي هم خود فرزندان گوشه‌گير مي‌شوند و از طرفي خانواده‌هايشان پس از مستقل شدن فرزندشان دچار افسردگي خواهند شد چرا كه ديگر هدفي براي زندگي نخواهند داشت.

عضو شوراي مركزي جبهه پايداري در پايان با انتقاد از افزايش بازارهاي خريد و فروش حيوانات در تهران خاطرنشان كرد: يكي ديگر از آثار منفي كه به خاطر كاهش نرخ رشد جمعيت با آن روبرو خواهيم شد و هم‌اكنون هم بروز آن را شاهد هستيم، روي آوري خانواده‌ها به حيوانات است كه همين موضوع بنيان خانواده‌ها را ضعيف خواهد كرد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار