لئوناردو دي كاپريو بازيگر فيلم تايتانيك 38 ساله شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "لئوناردو ویلهلم دی کاپریو” 11 نوامبر 1974 در لس آنجلس-کالیفرنیا به دنیا آمد.
مادرش "آیرملین که در یک دفتر حقوقی، منشی بود، در "آلمان” به دنیا آمده و در دهه 1950 همراه با خانواده اش به آمریکا رفته اند. پدرش "جرج دی کاپریو” یک تولیدکننده و توزیع کننده کتابهای مصور بود. پدر لئو، دو رگه ایتالیایی-آلمانی است. اجداد مادری او هم از روسیه بوده اند.
نام او را به این خاطر "لئوناردو” گذاشتند که هنگامی که نخستین لگد را به شکم مادرش زد، مادرش در موزه ای در ایتالیا مشغول تماشای تابلویی از "لئوناردو داوینچیِ” بزرگ بود.
لئو، کارش را با بازی در پیام های بازرگانی و فیلم های آموزشی، آغاز کرد. در 5 سالگی در یک برنامه تلویزیونی مخصوص کودکان بازی کرد. در 14 سالگی به همراه برادر بزرگتر و ناتنی‌اش کار در پیامهای بازرگانی را آغاز کرد.
در 1990 و با بازی در سریال " والیدن” وارد تلویزیون شد. بازی در این سریال و یک سریال دیگر، او را در 16 سالگی نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر جوان کرد.

کار در سینما را در 1991 و بازی در یک فیلم علمی-تخیلی آغاز کرد، فیلمی که به صورت ویدیویی پخش شد و پس از آن 1992 و در 18 سالگی "دی کاپریو” کار بزرگ سینمایی خود را آغاز کرد. با بازی در نقش اصلی فیلم "زندگی این پسر” و در کنار "رابرت دنیرو”. خود دنیرو، او را از بین 400 بازیگر جوان، برای این نقش برگزید!
در 1993 در فیلم "چه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می دهد” در نقش برادر معلول "جانی دپ” بازی کرد. فیلمی که موفقیت های خوبی هم بدست آورد. کارگردان این فیلم گفته که: "در آغاز من به دنبال بازیگری بودم که زیاد خوش قیافه نباشد ولی دی کاپریو را انتخاب کردم چرا که بین تماشاگران به عنوان بهترین و باهوشترین بازیگر جوان شناخته شده بود.” این فیلم، دی کاپریو را به نامزدی گلدن گلوب و البته اسکار رساند و ستایش های بسیاری برای او به همراه آورد.
در 1995 در فیلم وسترن "برنده و بازنده” ساخته "سم ریمی” در کنار "شارون استون” و "راسل کرو” بازی کرد.
نکته جالب درباره این فیلم آنکه شرکت "سونی پیکچرز” علاقه ای به حضور لئوناردو نداشت و این موضوع تا جایی پیش رفت که "شارون استون” تصمیم گرفت، خودش شخصا حقوق دی کاپریو را بپردازد! در نهایت فیلم، هم خوب فروش کرد و هم نظر منتقدان را جلب کرد.

سپس در فیلم تخیلی "خورشید گرفتگی کامل” جانشین "ریور فینیکس” شد که پیش از آغاز فیلمبرداری درگذشت.
در همان سالها با دوست های نزدیکش، یعنی "توبی مگوایر” و "کوین کانلی” یک فیلم کوتاه را ساختند. سپس یک فیلم بلند به نام "دلچسب نبود” از روی این اثر ساخته شد که دعواهای قانونی بسیاری به دنبال داشت و در نهایت و در 2001 فیلم در "جشنواره برلین” اکران شد و ستایش های بسیاری را هم به دنبال داشت.

فیلم "خاطرات بسکتبال” را هم در 1995 بازی کرد. فیلمی درباره شاعر و موسیقیدان نامدار آمریکایی "جیم کارول”.
در 1996 دی کاپریو نقش مقابل "کلیر دانز” را در فیلم "رمئو و ژولیت” ساخته "باز لورمان” بازی کرد. فیلمی که نمایشنامه مشهور شکسپیر را در دنیای مدرن و البته با حفظ گفتگوهای نمایشنامه اصلی شکسپیر نشان میداد. فیلم فروش خیلی خوبی کرد و لئوناردو هم به عنوان یک ستاره آینده دار به سینما معرفی شد.
سال بعد در درام خانوادگی " اتاق ماروین” بار دیگر با "دنیرو” و همچنین "مریل استریپ” همبازی شد. او برای این فیلم جایزه "سینماگران مستقل” را هم در نقش مکمل مرد، دریافت کرد.

در 1997 در فیلم "تایتانیک” جیمز کامرون بازی کرد. نقشی که در آغاز نمی خواست بپذیرد و اما پافشاری کامرون و اعتقاد او به بازی لئو، او را وادار به بازی در این نقش کرد. تایتانیک، موجی از شهرت و محبوبیت و همچنین یک نامزدی گلدن گلوب برای او به همراه داشت و فروش بسیار خوب فیلم، لئو را به عنوان یک بازیگر گیشه هم مورد توجه قرار داد.
1998 در دو فیلم "شهرت” وودی آلن و همچنین فیلم "مردی با نقاب آهنی” بازی کرد.

در 2000 فیلم درام "ساحل” را بازی کرد و این فیلم فروش خوبی داشت ولی با انتقادات بسیاری روبرو شد.
دو فیلم مهم او در 2002 : کمدی-جنایی " اگه میتونی منو بگیر”به کارگردانی "استیون اسپیلبرگ” بود که دی کاپریو با "تام هنکس” همبازی شد. فیلم، فروش بسیار خوبی داشت و نامزد دو اسکار شد. لئو هم نامزد سومین گلدن گلوب خودش شد.
فیلم جنایی مربوط به میانه سده 19 میلادی ساخته "مارتین اسکورسیزی” به نام "دارو دسته ی نیویورکی” در کنار "لیام نیسون”، ”کامرون دیاز” و "دنیل دی لوییس”. فیلمی که 8 ماه ساختنش طول کشید و با 103 میلیون دلار بودجه، گرانترین فیلم اسکورسیزی (تا آن زمان) نام گرفت و جالب آنکه اسکورسیزی تنها وقتی کارگردانی فیلم را پذیرفت که دی کاپریو بازی در این نقش را پذیرفت و این نخستین همکاری این دو بود. "دار و دسته های نیویورک” هم خوب فروش کرد و هم توجه منتقدان را جلب کرد و نامزد 10 اسکار شد. هر چند بازی دی کاپریو مورد توجه قرار گرفت، ولی بازی او بیشتر زیر سایه "دنیل دی لوییس” باقی ماند.

در 2004 و در همکاری دیگری با اسکورسیزی، در درام زندگینامه ای "هوانورد” درباره کارگردان و خلبان نامدار آمریکایی در سالهای 1920 تا 1947 به نام "هاوارد هیوز” بازی کرد.

دوباره؛ فروش خوب فیلم و نامزدی 5 اسکار. دی کاپریو نامزد اسکار شد و جایزه گلدن گلوب را هم بدست آورد؛ در فیلمی که تولیدش 1 سال و نیم به طول انجامید.

2006 در فیلم جنگی "الماس خونین” ساخته "ادوارد زوویک” در کنار "جنیفر کانلی” بازی کرد. این فیلم هم نامزد 5 اسکار شد. لئو هم به خاطر اجرای بی نقص لهجه آفریقایی که به عنوان لهجه ای سخت برای تقلید، شناخته میشود، بسیار ستوده شد. لئوناردو نامزد سومین اسکارش هم شد برای این فیلم.

و در 2006 در فیلم جنایی مارتین اسکورسیزی به نام " رفتگان” در کنار "جک نیکلسون” و "مت دیمون” قرار گرفت.
پرفروشترین همکاری لئو با مارتین اسکورسیزی نام گرفت این فیلم.

لئوناردو، نامزد گلدن گلوب و چند جایزه دیگر شد و برنده جایزه "فرهنگستان رسانه های بین الملل” نیز شد.
ضمن اینکه، این فیلم، نخستین جایزه اسکار کارنامه اسکورسیزی بزرگ (برای کارگردانی) را هم به همراه داشت.
در سال 2008 در فیلم جاسوسی "ریدلی اسکات” به نام " مجموعه ی دروغها” در کنار "راسل کرو” بازی کرد.

همین سال در درام " جاده ی انقلابی” بار دیگر در کنار "کیت وینسلت” قرار گرفت. کارگردان فیلم هم "سم مندس” همسر کیت بود. فیلم نظر منتقدان را جلب کرد و نامزد 5 اسکار شد.” دکاپریو” هم برای هفتمین بار نامزد گلدن گلوب شد.

چهارمین همکاری دی کاپریو-اسکورسیزی در 2010 و فیلم هیجان انگیز و روانشناسانه " جزیره ی شاتر” رقم خورد.

و همچنین در این سال، در فیلم علمی-تخیلی "کریستوفر نولان” به نام "سرآغاز” بازی کرد. دی کاپریو، گزینه شماره یک برای بازی در این نقش بود.

فیلم هم در فروش موفق بود و هم در جلب نظر منتقدان و برنده 4 نیز اسکار شد.

فروش فوق العاده این دو فیلم، دی کاپریو را پولسازترین ستاره هالیوود در سال 2010 کرد.

2011 در فیلم زندگینامه ای " جی. ادگار” ساخته "کلینت ایستوود” در نقش "جی ادگار هوور” نخستین مدیر "اداره تحقیقات فدرال ( FBI)” بازی کرد.

ماه آینده نیز تازه ترین فیلم او به نام "جانگوی آزاد شده” به کارگردانی "کویینتین تارانتینو” اکران میشود.
می 2013 فیلم بعدی او به نام "گسنبی بزرگ” به کارگردانی "باز لورمان” اکران خواهد شد.

و هم اکنون هم مشغول بازی در پنجمین همکاری با اسکورسیزی در فیلم "گرگ وال استریت” درباره داستان واقعی یک "دلال بورس” است./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار