مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت خوزستان گفت: اصلاح شیوه زندگی مهمترین روش پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ دکتر عزیز فقهی در نشستی خبری اظهار کرد: میزان شیوع بیماری دیابت در دنیا هفت درصد و در ایران 10 تا 12 درصد است و حدود 15 درصد کل هزینه های بهداشتی برای این بیماری صرف می شود.

وی افزود: سالانه 4 میلیون نفر در دنیا بر اثر ابتلا به دیابت جان خود را از دست می دهند که این میزان 9 درصد کل مرگ و میرها را تشکیل می دهد. بر اساس این آمار، بیماری دیابت نوعی بیماری است که هم معضلات بسیار و هم خسارت های مالی فراوانی را به همراه دارد.

فقهی تصریح کرد: با توجه به اینکه عوامل ایجاد کننده این بیماری تقریبا مشخص است، بنابراین افراد جامعه اگر همت داشته باشند و به مسایل بهداشتی توجه کنند، می توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. در صورت ارایه آموزش های بهداشتی در این زمینه، علاوه بر اینکه بسیاری از هزینه ها کاهش می یابد، میزان مرگ و میر ناشی از دیابت نیز کمتر خواهد شد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: دیابت نوع یک بیشتر در سن پایین رخ می دهد و به طور کلی حدود 10 تا 15 درصد موارد ابتلا را تشکیل می دهد. در این نوع از بیماری تولید انسولین در بدن متوقف می شود. دیابت بارداری نیز 4.5 درصد احتمال شیوع دارد و می تواند عوارضی را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد. در دیابت نوع دو 85 درصد احتمال شیوع وجود دارد و بیشتر در سن میانسالی گزارش می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه سن ابتلا به دیابت در حال کاهش است و میزان شیوع آن نیز افزایش یافته است. به طور مثال در سال 2000 میلادی 177 میلیون نفر به این بیماری مبتلا بودند و این در حالی است که تخمین زده شده در سال 2025 این میزان به 300 میلیون نفر برسد.

فقهی گفت: اگرچه بیماری دیابت زمیه ارثی دارد، ولی عوامل دیگر مانند شیوه زندگی افراد نیز در ابتلا به این بیماری موثر است. پرخوری، تاری دید، پرنوشی، تاخیر در بهبود زخم ها، پر ادراری و کاهش وزن از مهمترین علایم این بیماری است و اگر یکی از اعضای خانواده به دیابت مبتلا شود، باید آن را به عنوان زنگ خطر تلقی کرد و دیگر اعضای خانواده در این زمینه مراقب باشند.

وی افزود: چاقی و اضافه وزن، فشار خون بالا، سابقه ابتلا به دیابت بارداری، سابقه دو مرتبه و یا بیشتر سقط خود به خودی یا مرده زایی و سابقه به دنیا آوردن نوزادی با وزن بیش از 4 کیلوگرم از علائم ابتلا به دیابت است. هر چه تعداد عوامل خطر در فرد بیشتر باشد، احتمال ابتلا به دیابت نیز افزایش می یابد. کنترل قند خون و فشار خون، پایی آوردن چربی خون و حذف دخانیات از راه های پیشگیری از دیابت است. این بیماری مسری نیست و غربالگری و انجام آزمایشات لازم در تشخیص به موقع این بیماری بسیار موثر است./س


برچسب ها: سن ، ابتلا ، دیابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.