پدیده اسلام ستيزي موجب نگرانی برخی اسقف های فرانسوی شد که از رشد احساسات ضداسلامی بین کاتولیک ها سخن می گویند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ،‌خبرگزاری فرانسه در گزارشی از پاریس به قلم انیک بنوا نوشت:
مسلمانان فرانسه از فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور خواستند تشدید "تنفر از مسلمانان "در فرانسه را محکوم کند. این پدیده همچنین موجب نگرانی برخی اسقف های فرانسوی شد که از رشد احساسات ضداسلامی بین کاتولیک ها سخن می گویند.
هیئتی از "شورای مسلمانان فرانسه" روز پنجشنبه با ژان مارک ارو نخست وزیر فرانسه دیدار کرد و از فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه خواست به طور صریح رشد پدیده تنفر از مسلمانان را محکوم کند همان گونه که رشد یهودی ستیزی را محکوم کرده است.
عبدالله زکری عضو شورای مسلمانان فرانسه و رئیس مرکز پیگیری پدیده تنفر از اسلام در این شورا گفت پدیده اسلام ستیزی در سال 2011 به میزان 34 درصد و در شش ماه نخست امسال به میزان 14 درصد افزایش یافته است. وی گفت بحث و جدل بر سر هویت ملی که اکثریت راست گرای سابق مطرح کرد و مسئله استفاده برخی زنان مسلمان از برقع که قوانین فرانسه آن را ممنوع کرده است و مبارزات انتخاباتی امسال فرانسه همگی عواملی هستند که در موضع گیری های ضداسلامی در فرانسه نقش داشته اند. همچنین اقدام محمد مراح تندرو فرانسوی الجزایری تبار به کشتن شماری از شهروندان فرانسوی در تولوز موجب نگرانی از رشد اسلام تندرو در فرانسه شد که بزرگترین جامعه مسلمانان را در بین کشورهای اروپایی در خود جای داده است.
زکری همچنین از موضع گیری ژان فرانسوا کوبه جانشین احتمالی سارکوزی در حزب راستگرای «اتحاد برای جنبش مردمی» انتقاد کرد که در کتاب تازه منتشر شده خود هرنوع نژادپرستی از جمله «نژاد پرستی برضد سفیدپوستان» را در مناطق حومه فرانسه محکوم کرده است. زکری تاکید کرد ما خواستار متوقف شدن این گونه اقدامات هستیم، ما می خواهیم همان گونه که به پیروان سایر ادیان احترام گذاشته می شود به مسلمانان نیز احترام گذاشته شود.
این اظهارات موجب شد برخی اسقف های کاتولیک نیز در برابر موج تنفر از اسلام در فرانسه موضع گیری کنند. کلود داگنس اسقف لیبرال از منطقه انگولیم در غرب میانه فرانسه در حاشیه نشست سالانه اسقف ها در لرد (جنوب غرب فرانسه) درباره رشد پدیده تنفر کاتولیک ها از اسلام که موجب هراس مسلمانان فرانسه شده است ابراز نگرانی کرد.
وی افزود، ما در جامعه ای هراسان زندگی می کنیم و ترس در هر جایی دیده می شود، این مسئله درباره مسلمانان و همچنین درباره کاتولیک ها صدق می کند.
به گفته این اسقف فرانسوی، مسئله هراس از سیطره مسلمانان بر فرانسه در جلسات مجمع اسقف های سراسر جهان که روز سی ام اکتبر به کار خود در واتیکان پایان داد و او نیز از شرکت کنندگان در آن بود، بار دیگر با قدرت مطرح شده است. داگنس گفت: با ناراحتی فراوان شاهد رشد پدیده دشمنی با اسلام بین کاتولیک ها هستیم همان گونه که قرن ها کاتولیک ها با یهودیان دشمن بودند. من این پدیده را در بین افرادی می بینم که از آنها چنین انتظاری نداشتم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار