برآوردها نشان مي دهند؛ که در صورت ادامه روند کنوني بروز بيماري سل در جهان تا حدود 5 سال آينده بيش از 150 ميليون نفر به اين بيماري آلوده مي شوند.

علي اکبر مرادي دانشيار دانشگاه علوم پزشکي تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  باشگاه خبرنگاران تصريح کرد: در حال حاضر بيماري هاي عفوني و غيرعفوني همگام با هم موجب آلودگي، ابتلا و مرگ و مير ميليون ها نفر از مردم  جهان شده و ساليانه هزينه هاي جاني و مالي بسيار سنگيني را هم بر بيمار و خانواده اش و هم بر دولت ها و جامعه تحميل مي کند.

وي با اشاره به اينکه روند ابتلا به برخي از بيماري هاي عفوني همچون سل روندي بسيار متغير است اظهار داشت: در عين حال مي توان گفت که روند کنوني بيماري سل به ويژه در کشورهاي فقير و در حال توسعه و حتي برخي از کشورهاي توسعه يافته بسيار نگران کننده است.

مرادي گفت: در حال حاضر بيش از 2 ميليارد نفر به ميکروب سل آلوده اند و نزديک به 15 ميليون نيز در سراسر دنيا به بيماري سل آلوده اند.

مرادي تاکيد کرد: برآوردها نشان مي دهند که در صورت ادامه روند کنوني بروز بيماري سل در جهان تا حدود 5 سال آينده بيش از 150 ميليون نفر به اين بيماري آلوده مي شوند.
 
وي يادآور شد: همچنين تا حدود 5 سال آينده دهها ميليون نفر نيز به بيماري سل مبتلا شده و يا بر اثر اين بيماري جان خود را از دست مي دهند.

مرادي خاطرنشان کرد: امروز يکي از بزرگترين و اصلي ترين مسائل بهداشتي جهان بيماري سل است که سالانه موجب دهها ميليون مورد آلودگي ابتلا و مرگ و مير در جهان مي شود به همين دليل اتخاذ راهکارهاي علمي و عملي براي مبارزه با اين بيماري جهاني بسيار ضروري است.

 روند ابتلا به بيماري سل را مي توان کنترل کرد

دانشيار دانشگاه علوم پزشکي تهران در ادامه با بيان اينکه در حدود 30 سال گذشته بيماري سل در کشورهاي پيشرفته ريشه کن اعلام شد گفت: متاسفانه در دهه 90 ميزان بيماري سل به اندازه اي افزايش يافت که سازمان بهداشت  جهاني اين بيماري را يک فوريت جهاني اعلام کرد.

مرادي افزود: از آن زمان تاکنون اغلب کشورهاي جهان براي کنترل سل هر کاري را که مي توانستند انجام دادند اما اين بيماري همچنان در نقاط مختلف جهان بسيار شايع است.

وي با اشاره به روند افزايشي سل در برخي از  کشورها و ناتواني برخي از جوامع در کنترل سل تاکيد کرد: با اطمينان مي توان گفت که در صورت مبارزه جدي و فراگير بر عليه بيماري سل در همه کشورها روند ابتلا به اين بيماري را مي توان کنترل کرد.

مرادي يادآور شد: همچنين در صورت مبارزه جدي و فراگير، موارد مرگ و مير و هزينه هاي سنگين ناشي از سل در جهان به نحو چشمگيري کاهش مي يابد.

وي خاطرنشان کرد: ريشه کني و حذف سل اگرچه يک هدف بسيار دشوار است اما با برنامه ريزي هاي دقيق و حساب شده و راهکارهاي مناسب و البته با همکاري تمامي کشورها قابل حصول است./ع2

برچسب ها: سل ، بیماری ، آلوده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار