یک استاد دانشگاه گفت: نخستین گام برای یک انتخاب آگاهانه و موفق، کسب آمادگی برای ازدواج است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از ستاد اطلاع رسانی همایش های ملی بهار زندگانی، حمید اصغری‌پور در همایش عمومی انتخاب آگاهانه که در سالن اجتماعات مؤسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی برگزار شد، با اشاره به اهمیت انتخاب همسر در زندگی مشترک اظهار داشت: کسب مهارت‌ها و آموزش‌هایی در زمینه ازدواج و خود‌شناسی لازمه داشتن انتخابی آگاهانه است.

وی قدم اساسی در راستای انتخاب همسر را داشتن آمادگی لازم برای ورود به زندگی مشترک دانست و ادامه داد: اقدام اصلی پیش از گزینش همسر، اطمینان از داشتن آمادگی‌های لازم روحی، جسمی و مادی است که با شرط وجود آمادگی، انتخاب آگاهانه همسر گام دوم در زمینه حرکت به طرف زندگی موفق و متعالی محسوب می‌شود.

این کار‌شناس ارشد مشاوره و خانواده افزود: گام سوم در فرآیند یک ازدواج موفق مهارت مدیریت در زندگی است که در این راستا آموزش و اطلاع رسانی به ویژه برای نوجوانان و جوانان لازم و ضروری می‌نماید و هدف نهایی هر ازدواج را که کسب آرامش در زندگی است، محقق می‌شود. اصغری پور معیارهای انتخاب آگاهانه همسر را به دو دسته معیارهای عمومی و اختصاصی تقسیم کرد و گفت: معیارهای عمومی در انتخاب همسر مربوط به شرایط کلی و موقعیت طرف مقابل ارتباط دارد و معیارهای اختصاصی شامل خصوصیات فردی و اخلاقی می‌شود که در هر انسانی با توجه به نوع تربیت، فرهنگ، شخصیت و موقعیت خانوادگی متغیر و متفاوت است.

اصغری‌پور ازدواج موفق را برآیند ترکیب موافقت خانواد‌ها و رضایت زوجین عنوان کرد و اظهار داشت: بر خلاف تصور عمومی که شانس و اقبال را در گزینش همسر دخیل می‌داند، این دقت، توجه، کسب اطلاع، خودآگاهی و دیگرآگاهی است که به شناخت انسان‌ها کمک کرده و استرس و اضطراب را در این زمینه کاهش می‌دهد.

وی در ارتباط با برخی از دلایل ازدواج‌های ناموفق گفت: تجربه نشان داده است که عدم آمادگی لازم برای ازدواج منشأ بسیاری از بحران‌ها، مشکلات و اختلافات در زندگی مشترک می‌شود بنابراین حصول آمادگی‌های لازم جهت ورود به ازدواج حائز اهمیت بوده و فاکتور سن و بلوغ اجتماعی و عاطفی نیز در این زمینه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ازدواج تنها بر اساس احساسات بحران آفرین است

این مشاور حوزه خانواده افزود: سریع اتفاق افتادن ازدواج و نبود فرصت کافی برای شناخت طرفین از یکدیگر، عدم شناخت صحیح، تصمیم به ازدواج تنها بر اساس احساسات، ازدواج‌هایی که بدون تناسب انجام شده است، مخالفت والدین و خانواده‌ها و همچنین عدم توجه به معیارهای اخلاقی از جمله دیگر عواملی است که در سوق دادن یک ازدواج به طرف بحران و جدایی مؤثر واقع می‌شوند.

اصغری پور ازدواج را یک روند پلکانی معرفی کرد و اظهار داشت: برای داشتن یک ازدواج موفق باید پله‌ها را به ترتیب طی کرده و قبل از اقدام به ازدواج پیش نیازهای آن را شناسایی و را رعایت کرد.

وی شناخت خود پیش از شناخت دیگری را نخستین پیش نیاز اقدام به ازدواج عنوان کرد و افزود: شناخت معیار‌ها و نیازهای خود، نقاط قوت و ضعف و همچنین شناخت و آگاهی از احساسات حقیقی خود نخستین پیش نیاز و پله در راه ازدواج بوده و باید توسط هر فردی با هر جایگاه، موقعیت و سنی جدی گرفته شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آگاهی از وظایف، مسئولیت‌ها و مهارت‌های همسرداری، برخورداری از بلوغ و آمادگی روانی و اجتماعی، تفاهم و هماهنگی با خانواده و همچنین انعطاف پذیری و انتقادپذیری سایر پیش نیازهایی است که قبل از اقدام به ازدواج باید حاصل شوند.

اصغری‌پور ضمن اشاره به تأکیدات دین اسلام در ارتباط با معیارهای انتخاب همسر گفت: اصلیترین معیارهای که در اسلام برای انتخاب همسر عنوان می‌شود مشتمل بر ایمان، اخلاق و برخورداری از تناسب سنی و اعتقادی و مذهبی است.

برچسب ها: عمومی ، انتخاب ، آگاهانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.