سازمان امنيت و همکاري اروپا روز چهارشنبه با انتشار بيانيه اي اعلام کرد انتخابات آمريکا به روشي حرفه اي برگزار شد با اين حال برخي ابهامات و محدوديت ها که بر خلاف قوانين انتخابات و ناقض حقوق راي دهندگان بود، نگراني شديد اروپا را برانگيخته است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه؛"دان ايورتز"، رئيس هيئت ناظران سازمان امنيت و همکاري اروپا، اعلام کرد گر چه روند انتخابات در آمريکا از اعتماد گسترده افکار عمومي اين کشور بهره مند است، اما در برخي زمينه ها از قبيل حق راي دادن، صحت و سقم فهرست هاي انتخاباتي، محل تامين هزينه هاي تبليغات انتخاباتي، شيوه شمارش آرا و دسترسي ناظران بين المللي به مکانها و منابع مورد نظر، دغدغه ها و نگراني هايي جدي وجود دارد.

سازمان امنيت و همکاري اروپا در گزارش به عنوان مثال آورده است شمار انبوه راي دهندگان آمريکايي در برخي موارد موجب شد برخي افراد به راحتي بتوانند در دو يا حتي چند ايالت  ثبت نام کنند.
در جهت مقابل نيز حدود پنجاه ميليون آمريکايي از 237 ميليون واجد شرايط راي دهي در اين کشور، در فهرست هاي انتخاباتي ثبت نام نکردند و برخي از آنها به علت پاره اي مشکلات موفق به اينکار نشدند.

طبق گزارش سازمان امنيت و همکاري اروپا، در برخي ايالت هاي آمريکا، ماموران امنيتي حوزه هاي راي گيري مانع از آن شدند که برخي از مجرمان که دوره محکوميت خود را سپري کرده اند، در انتخابات شرکت کنند و اين کار با معيارها و قوانين بين المللي مغايرت دارد.
يکي ديگر از مسايل سياسي بسيار بحث برانگيز مسئله شناسايي راي دهندگان در هنگام راي گيري بود که در برخي ايالت ها مشاجرات و نگراني هايي را نيز برانگيخت به طوري که مسئولان انتخابات بر سر دو راهي جلوگيري از تقلب در انتخابات و تسهيل شرايط راي دهي واجدان شرايط، مردد مانده بودند.

بالاخره اينکه برغم گذشت دوازده سال از ماجراي فاجعه بار انتخابات رياست جمهوري آمريکا در ايالت فلوريدا، نحوه بازشماري آرا در برخي از ايالت هاي آمريکا هنوز هم با نقايص و مشکلاتي روبرو است.

رئيس هيئت ناظران سازمان امنيت و همکاري اروپا از اعلام نام ايالت هايي که اين مشکلات در روند انتخابات آنها مشاهده شده است، خودداري کرد.

مقامات ايالت تگزاس آمريکا پيش از انتخابات تهديد کرده بودند که اگر ناظران سازمان امنيت و همکاري اروپا بخواهند به دفاتر راي گيري وارد شوند، اقدام آنها را دخالت در امور انتخابات تلقي کرده و آنها را تحت پيگرد قضايي قرار خواهند داد.

رئيس هيئت ناظران اين نهاد اروپايي در واکنش به محدوديت هايي که براي دسترسي ناظران به شعب راي گيري در آمريکا وجود دارد تاکيد کرد:ما يک گروه اشغالگر بين المللي نيستيم که از سياره ديگري آمده باشيم. ناظران سازمان امنيت و همکاري اروپا به دعوت دولت آمريکا به اين کشور سفر کرده اند.ناظران اين نهاد قصد رفتن به سي و سه ايالت آمريکا را داشتند که با مخالفت و منع مقامات هشت ايالت الاباما، فلوريدا، ايووا، ميشيگان، مي سي سي پي، اوهايو، پنسيلوانيا و تگزاس روبرو شدند و در دو ايالت الاسکا و تنسي نيز براي ورود به دفاتر راي گيري با مشکلات و محدوديت هاي زيادي مواجه شدند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار