عضو كميسيون قضايي مجلس هشتم گفت: بر اساس كليات حقوق، اگر شرط‌بندي به اختلاف و دعوا كشيده شود،‌ به دليل مبناي غير شرعي اين معامله، قابل بررسي نيست.

حجت‌الاسلام محمدتقيرهبر در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اينكه شرط‌بندي در قانون جرم انگاري نشده است، اظهار داشت: شرط‌بندی جرم است اما با عنوان مجرمانه قمار مورد بررسی قرار می‌گیرد و زمانی كه وقوع جرم شرط‌بندی تصدیق شود اثرات قانوني بر فرد مرتكب مترتب مي‌شود.

عضو كميسيون قضايي مجلس هشتم ادامه داد: فقه اسلام شرط‌‌بندي را حرام مي‌داند، بنابراين طرح دعوي براي شرط‌بندي مجاز نبوده به اين دليل كه اصل معامله باطل و در نتيجه ادعاي آن نيز باطل است.

وي با بيان اينكه شرط‌بندي در فضاي مجازي تفاوتي با شكل خارجي آن ندارد گفت: شرط‌بندي همانند ربا، غيبت در فقه اسلامي مجازات اخروي داشته و تكليف شرعي بر آن وارد است، ضمن اين كه براي چنين جرمي كه به قصد سوءاستفاده از اموال و دارايي ديگران انجام شده مطابق قانون مجازات سنگين پيش‌بيني شده است.

حجت‌الاسلام رهبر با اشاره به اينكه شرط‌بندي در قانون جرم انگاري نشده است، تصريح كرد: نيازي به تصويب قانون براي عنوان مجرمانه شرط‌بندي نيست و اين مساله تحت عناوين ديگر مجرمانه قابل پيگيري است.

اين عضو كميسيون قضايي مجلس هشتم، خاطرنشان كرد: بر اساس كليات حقوق، اگر شرط‌بندي به اختلاف و دعوا كشيده شود،‌ به دليل مبناي غير شرعي اين معامله، قابل بررسي نيست.

انتهاي پيام/پ3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار