درمان سل کمی طولانی است. بنابراین بیمار باید حوصله داشته باشد و تمام مدت درمان را سپری کند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر مجید نژاد قادری، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ضمن بیان این مطلب گفت: سل عفونت مزمنی است که به وسیله میکروب سل ایجاد می شود، این بیماری اغلب ریه را درگیر می کند، اما سایر اعضای بدن هم ممکن است با این بیماری درگیر شوند.

دکتر مجید نژاد قادری افزود: بیماری سل به وسیله قطره های ریز موجود در هوا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و اغلب افرادی را که در ارتباط نزدیک با فرد بیمار باشند، درگیر می کند. بنابراین همه اعضای خانواده فرد بیمار، در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

وی با اشاره به اهمیت بیماری سل، گفت: این بیماری اگر درمان نشود کشنده است ضمن اینکه هر بیمار مسلول می تواند سالانه 10 تا 15 نفر دیگر را در خانواده و نزدیکان خود آلوده کند. در صورتی که با تشخیص به موقع و درمان صحیح بیماران مبتلا به سل، به راحتی می توان با این بیماری مبارزه کرد.

این پزشک با بیان اینکه علایم اولیه سل، ممکن است بسیار عادی مثل سرما خوردگی باشد، اظهار داشت: علامتهای اين بيماری بستگی به اين دارد که ميکروب به کدام عضو حمله کرده است. معمولاً ميکروب سل ريه ها را درگير می کند وعلامت های سل ريوی شامل سرفه شديد بيش از 2 هفته ، درد قفسه سينه و خلط خونی است.

به گفته دکتر نژادقادری ساير علايم بیماری سل را ضعف يا خستگی زياد، کاهش وزن، از دست دادن اشتها، تب، لرز و عرق شبانه عنوان کرد و گفت: البته گاهی ممکن است این بیماری با هیچکدام از علائم فوق همراه نباشد بلکه بدون علامت و تنها از طریق عکس اتفاقی ریه تشخیص داده شود و با اینکه بدون سرفه و علائم ریوی و تنها با کاهش وزن همراه باشد و یا اینکه ممکن است فرد علایمی مثل دردی که در ناحیه قفسه سینه است و با نفس کشیدن و سرفه ایجاد و تشدید می شود داشته باشد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: برای پیشگیری و کنترل بیماری به کودکان در بدو تولد واکسن سل (ب‌ث‌ژ) تزریق می شود.

دکتر نژادقادری تأکید کرد: عامل بیماری سل بیشتر از طریق سرفه فرد مبتلا در هوا پخش می شود بنابراین افراد مبتلا هنگام عطسه و سرفه باید همیشه برای پوشاندن دهان و بینی خود از دستمال استفاده کنند و پس از آن، دست های خود را با دقت بشویند. البته این به آن معنا نیست که فرد مبتلا به سل باید قرنطینه شود و بعد از دو هفته از شروع مصرف داروها ديگر خطر سرايت وجود ندارد.

این پزشک با اشاره به روشهای تشخیص سل، گفت: فرد مبتلا به سل بعد از نمونه گیری خلط و آزمایش قفسه سینه تشخیص داده می شود و فردی که علائمی مانند سرفه شديد بيش از 2 هفته، درد قفسه سينه، خلط خونی، ضعف يا خستگی زياد، کاهش وزن، از دست دادن اشتها، تب، لرز و عرق شبانه دارد باید به مرکز بهداشتی درمانی یا خانه بهداشت مراجعه نماید تا از او نمونه خلط گرفته شود از فرد سه نمونه خلط گرفته می شود و نمونه ها به آزمایشگاه فرستاده می شوند. بعد از تشخیص بیماری توسط پزشک، فرد تحت درمان قرار می گیرد و بیمار باید بطور کامل دستورات پزشک را رعایت کند تا داروها به بیماری وی موثر باشند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در ادامه به نکاتی درباره درمان سل اشاره کرد و افزود: رژیم دارویی سل، اغلب شامل چند دارواست که میکروب سل نسبت به آنها حساس است. این داروها باید همراه هم مصرف شوند تا اثر لازم را داشته باشند. استفاده نامنظم داروها باعث می شود میکروب سل نسبت به این داروها مقاوم شود.

دکتر نژاد قادری ادامه داد: بیمار باید داروهایش را به طور منظم و دقیق، طبق دستور پزشک مصرف کند. چون درصورت مقاومت میکروب سل نسبت به داروهای موجود تقریبا می توان گفت دیگر هیچ داروی کاملا مؤثری برای درمان سل وجود نخواهد داشت.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان افزود: درمان سل کمی طولانی است. بنابراین بیمار باید حوصله داشته باشد و تمام مدت درمان را سپری کند.

وی خاطرنشان کرد: فردی که آلوده به ویروس ایدز است، کودکان، افراد مسن و کسانی که داروهای حاوی کورتون مصرف می کنند بيشتر در خطر ابتلا به بيماری سل هستند به دليل اينکه سيستم دفاعی بدن در چنين شخصی ضعيف است بنابراين بدن نمی تواند با ميکروب جديد به خوبی مبارزه کند./ح
برچسب ها: سل ، ریه ، عفونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار