نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران، مبناي رفتاري امام و رهبري در مقابل آمريکا را ايستادگي در مقابل آن و نشات گرفته از نگاه علوي و بر مبناي حفظ ارزش‌ها دانست و گفت: اين نگاه ممکن است با نگاه آقاي هاشمي رفسنجاني و برخي آقايان ديگر متفاوت باشد.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين علي سعيدي صبح امروز در همايش "امامت،‌ ولايت،‌ سيره علوي در دفاع و امنيت" با بيان اينکه در آموزه‌هاي علوي در حوزه دفاع و امنيت نخستين محوري که بايد مورد نظر تمام پژوهشگران باشد بررسي و ارزيابي تفاوت زير بنايي نگرش علوي با ديگر مکاتب است اظهار داشت: در زمان امير المومنين علي (ع) دو تفکر مطرح بود تفکر علوي و تفکر اموي بايد ديد منشا و تفاوت اين دو تفکر در کجاست و در چه نقطه‌اي بروز و ظهور پيدا مي‌کند.

وي افزود: با بررسي دقيق اين مسئله خواهيم ديد که تفاوت اصلي در جهان‌بيني‌ها است. هر چيزي که در رفتار و عملکرد بروز مي‌کند و مبناي جهان بيني آن فرد است. اسلام استفاده از حس عقلانيت و وحي را در جهان بيني قبول دارد و جهان بيني علوي نيز برپايه اين سه رکن است اما جهان بيني اموي دنيايي است.

نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران تصريح کرد: دليل اينکه نگرش امير المومنين علي(ع) در دفاع از نگرش امويان تفاوت دارد تفاوت ريشه‌اي جهان بيني آنهاست، همانطور که امروز جمهوري اسلامي ايران با کشورهاي سوسياليستي و امپرياليستي به دليل تفاوت جهان بيني، متفاوت است.

وي تلاش معاويه براي حفظ قدرت و تسلط بر جامعه با دست زدن به هر کار را تفاوت جهان‌بيني وي با جهان‌بيني امير المومنين ارزيابي کرد و افزود: مسئوليت دفاع و امنيت در ساختار قدرت و اينکه آيا قدرت جز قلمرو نگاه رهبري است، نکته ديگر قابل برداشت اين جهان‌بيني است و در حقيقت امير المومنين، دفاع را جز ماموريت‌هاي رهبري الهي و کارهاي اساسي يک نظام بر مي‌شمرند.

سعيدي با اشاره به نظريه پردازي‌هايي مبني بر تفکيک حوزه ارزشي از حاکميت تصريح کرد: در قرآن، نگرش ارزشي جز سياست‌هاي اساسي هدايت و ارشاد مردم است و راهبردهاي علوي در ساختار قدرت و سياست راهبردي ارزشي است.

وي ادامه داد: بعثت، نرم‌افزار اصلي جامعه اسلامي است که دو رکن اساسي قانون و رهبري مطلوب براي هدايت جامعه را شامل مي‌شود و از اصول حاکم بر آن ملازمت ميان حاکميت و شارعيت است و طي آن نرم افزاري را که نظام تکوين را اداره مي‌کند بايد نظام تشريح را هم اداره کند.

نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران، ساختار قدرت و سياست را يکي از اصول حاکم بر نرم افزار پيامبر دانست و افزود: نگاه پيامبر به قدرت، نگاهي ابزاري براي رسيدن به کمال است که اين امر پس از فوت پيامبر تا قبل از حکومت اميرالمومنين(ع) تغيير کرد.

وي تاکيد کرد: اميرالمومنين(ع) راهکار تهديد و تنظيم سياست، نقد سياست منفي سياست علوي با اموي و جايگزيني سياست صداقت با سياست حيله بازي و حذف سياست بازان از عرصه قدرت را راهکار اصلي خود قرار داده بودند.

سعيدي نقد نگاه استدلالي و نفي قدرت با اعلام بي‌رقبتي به آن را نکته اساسي رفتار سياسي امام علي(ع) خواند و تصريح کرد: پايين آوردن ارزش قدرت و اينکه ايشان حکومت را از کفش پاره خود بي ارزش‌تر مي‌دانستند مگر اينکه در سايه حکومت حقي را احقاق کنند از بين بردن امتيازات قدرت و رعايت مساوات از اصول ارزش‌هاي سياسي امير المومنين (ع) بود.

وي فعال سازي نظارت بر قدرت را  پايه ريزي ايده صحيح و حکومت اسلامي از سوي امام علي (ع) ارزيابي کرد و ادامه داد: جلوگيري از تعدي قدرت به کرامت انساني و ايجاد اعتماد بين مردم، جلوگيري از تجسس در احوال افراد و اصلاح نگرش مردم نسبت به قدرت مبني بر اينکه مردم بايد رضايتمندي و مقبوليت را به جاي ترس از حکومت در خود بپرورانند و حقوقشان را بشناسند همواره در سياست‌هاي امام علي (ع) مشهود بود.

نماينده ولي فقيه در سپاه پاسدران در رابطه با سياست‌هاي امير المومنين در رابطه با حوزه مقابله با دشمنان تصريح کرد: قاطعيت و عدم سازش در جريان قدرت طلبي باطل مانند افرادي مثل معاويه، راهکار اساسي امير المومنين در برابر دشمنان بود؛ همانطور که مقام معظم رهبري امروز در برابر آمريکا ايستادگي مي‌کنند. البته ممکن است برخي آقايان نتوانند مثل يک روحاني با تجربه، اين منطق را درک کنند.

وي مبناي رفتاري امام و رهبري در مقابل آمريکا را ايستادگي در مقابل آن و نشات گرفته از نگاه علوي و بر مبناي حفظ ارزش‌ها دانست و گفت: اين نگاه ممکن است با نگاه آقاي هاشمي رفسنجاني و برخي آقايان ديگر متفاوت باشد.

سعيدي همچنين در حوزه مقابله با هنجارشکنان، راهبرد هدايت، مهلت و برخورد را راهکار اميرالمومنين خوانده، آن را اصلي مشترک در سيره رهبران ديني برشمرد و افزود: يکي از اصول ثابت اين سياست، برخورد قاطع پس از اتمام حجت است و نمونه آن برداشته شدن امت نوح از صفحه زمين پس از اتمام حجت با آنها از سوي خداوند است.

نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران در پايان، راهبرد امير المومنين در شکل‌دهي ارتش مکتبي در حوزه استقلال، امنيت مرزها و نگهباني از آرا،‌ انديشه‌ها و دارايي‌هاي مردم را راهکار نظامي سياسي ديگر ايشان ارزيابي و تصريح کرد: شکل گيري سپاه پاسداران و بسيج در انقلاب اسلامي براي صيانت از استقلال سرزمين، فکر و عقيده الگو گرفته از همين مکتب است.

انتهای پیام/ش3
برچسب ها: سپاه ، همایش ، علوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار