روز سه‌شنبه هفته جاری پنجاه و هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود، به همین بهانه مطالبی در خصوص این انتخابات از آغاز تا به امروز ارائه می‌گردد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، سرانجام پس از ماه‌ها رقابت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2012 آمریکا، زمان برگزاری این ماراتن نفس‌گیر فرا رسید و ایالات متحده رئیس‌جمهور جدید خود را خواهد شناخت.
 
در این دوره رقابت اصلی میان باراک اوباما رئیس جمهور دموکرات و رقیب جمهوری‌خواه او میت رامنی است.
 
این دو برای رسیدن به پیروزی در طول رقابت‌های انتخاباتی از هیچ تلاشی، ولو تخریب، تمسخر، دروغ‌پردازی و اتهام‌زنی به یکدیگر فروگذار نکردند.
 
حالا باید دید نام کدامیک از این دو نامزد از صندوق آراء بیرون خواهد آمد.
 
اولین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
با نگاهی به تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده مشخص می‌شود اولین دوره این انتخابات در سال 1789-1788 برگزار شد و "جورج واشنگتن" به پیروزی رسید، تا عنوان اولین رئیس جمهور آمریکا از آن خود کند.
 
از نکات قابل توجه در خصوص "جورج واشنگتن" این بود که او به هیچ حزبی تعلق نداشت. وی در سال 1789 ریاست جمهوری خود را آغاز کرد و دوران ریاست جمهوری‌اش پس از دو دوره در سال 1797به پایان رسید.
 
پس از "واشنگتن" افراد دیگری نیز به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده پا به کاخ سفید گذاشتند، اما ما قصد داریم روسای جمهور یک قرن اخیر این کشور را مورد بررسی قرار دهیم یعنی از سال 1912 تا 2012:
 
سال 1912- انتخابات ریاست جمهوری این سال، سی و دومین دوره ریاست جمهوری آمریکا را بود. رقابت اصلی در این دوره بین "ویلیام هوارد تافت" از حزب جمهوری‌خواه، "تئودور روزولت" از حزب ترقی‌خواه و "ویلسون" از حزب دموکرات بود که "وودرو ویلسون" دموکرات با کسب 435 رای  به پیروزی رسید و بیست و هشتمین رئیس‌جمهور آمریکا شد.
 
سال 1916- دو نامزد اصلی سی‌وسومین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رئیس جمهور ویلسون و رقیب جمهوری‌خواه او چارلز ایوانس هوگس بودند که "ویلسون" مانند دوره قبل باز هم پیروز انتخابات شد. اما این بار او برای پیروزی بر حریف خود کار سختی در پیش داشت و در حالی به پیروزی رسید که رقیب جمهوری‌خواه او 254 رای الکترال را در برابر 277 برای او کسب کرده‌ بود.
 
سال 1920-رقابت بر سر سي و چهارمين دوره انتخابات رياست جمهوري آمريکا بين "وارن گاماليل هاردينگ" جمهوري خواه و "جيمز کوکس" دموکرات بود. که در نهايت "هاردينگ" با کسب 404 راي الکترل در برابر تنها 127 راي کوکس بيست و نهمين رئيس جمهور آمريکا شد.
 
در اين سال زنان براي اولين بار در يک انتخابات فدرال شرکت کردند و نتايج انتخابات از راديو اعلام شد.
 
سال 1924-"جان کالوين کوليج" از حزب جمهوري خواه به عنوان رئيس جمهور دوره سي و پنجم آمريکا انتخاب شد. او در اين سال با کسب 382 راي الکترال بر "جان ديويس" دموکرات و "رابرت لافولت" از حزب ترقي خواه پيروز شد.
 
سال 1928-انتخابات اين دوره به پيروزي "هربرت هوور" از حزب جمهوري خواه انجاميد. او در رقابت با "اسميت" دموکرات که تنها 87 راي الکترال کسب کرده بود، 44 راي الکترال را به خود اختصاص داد. مسائل اقتصادي باعث اقبال مردم به "هورو" شد شعار تبليغاتي جالب "هوور" يعني" يک مرغ در هر سفره و يک ماشين در پارکينگ هر خانه" باعث شد اکثريت مردم به او راي بدهند.
 
سال 1932- نقطه عطفي در تاريخ انتخابات رياست جمهوري آمريکا محسوب مي شود از اين دوره "فرانکلين روزولت" خود را به عنوان يک سياستمدار برجسته مطرح کرد "روزولت" دموکرات در اين سال به رقابت با رئيس جمهور، "هوور"، برخاست و موفق شد با قاطعيت تمام و با کسب 472 راي الکترال در برابر تنها 59 راي "هوور"، انتقام سختي از جمهوري خواهان بگيرد.
 
"فرانگين دلانو روزولت"، سي و دومين رئيس جمهور آمريکا بود تا پيش از رياست جمهوري او (که در چهار دوره متوالي به عنوان رئيس جمهور انتخاب شد) هيچ محدوديتي براي دوره هاي رياست جمهوري در ايالات متحده، وجود نداشت اما بعد از اين که روزولت در سال 1945 در حالي که رئيس جمهور بود درگذشت، اصلاحيه بيست و دوم قانون اساسي ايالات متحده به تصويب رسيد که طبق آن هيچ فردي حق ندارد بيش از دو دوره (جمعا هشت سال) رئيس جمهور آمريکا باشد.
 
سال 1936
- در انتخابات سال 1936 يک بار ديگر "رزولت" پيروز انتخابات شد رقيب رزولت در آن سال، "لاندرو" جمهوري خواه بود که فقط 8 راي الکترال به دست آورد، اما "روزولت" 523 راي را کسب کرد.
 
سال 1940- چهار سال بعد در سال 1940، "روزولت" براي بار سوم به رياست جمهوري رسيد. اين بار رقيب او "وندل ويلکي" بود."ويلکي" جمهوري خواه 82 راي و "روزولت" دموکرات 449 راي الکترال را به دست آوردند.
 
سال 1944-انتخابات سال 1944 باز هم شاهد پيروزي "فرانگلين روزولت" بود. فرانکين براي پيروزي در اين دوره که چهلمين دوره انتخابات رياست جمهوري آمريکا بود، توماس ديووي جمهوري خواه را شکست داد. ديووي 99 راي و روزولت 432 راي الکترال به دست آورد.
 
درگير بودن آمريکا در جنگ جهاني دوم، به فرانکين روزولت فرصت داد تا چند دوره به رياست جمهوري برسد امري که در تاريخ آمريکا يک استثنا است.
 
روزولت در سال 1945 در دومين سال از چهارمين دوره رياست جمهوري اش سه هفته مانده به پايان جنگ جهاني دوم درگذشت.
 
روزولت تنها راه ورود به جنگ جهاني را حمله ژاپني ها به يکي از سرزمين هاي آمريکا مي داند و به تحريک غيرمستقيم ژاپن مي پردازد تا اين کشور به هاوایی و پایگاه نظامی بول هاربر حمله کند.
روزولت در این فکر بود که از طریق ژاپنی ها به بول هاربر دست به تبلیغات مظلوم نمایانه و بشر دوستانه بزند و سوار بر موج خشم آمریکایی ها به نفع متفقین وارد جنگ شود نکته دیگر این که جنگ می توانست باعث نجات اقتصاد بحران زده آمریکا شود " جنگ جهانی خیلی به داد سرمایه داری آمریکا رسید"
 
سال 1945- پس از مرگ روزولت در سال 1945 ، هری اس ترومن که معاون روزولت بود ریاست دستگاه اجرایی آمریکا را به عنوان سی و سومین رئیس جمهور این کشور در دست گرفت ترومن برای پایان دادن به جنگ آمریکا و ژاپن دستور پرتاب بمب های اتم به دو شهر هیروشیما و ناکازاکی را صادر کرد او حتی در سخنرانی 9 آگوست سال 1945 گفت: باز هم از آن ها( بمب اتم) استفاده بیشتری خواهیم کرد.
 
اقدامات سلطه گرانه ترومن به منظور سلطه بر اروپا و آسیا با عنوان دکترین ترومن ادامه یافت.
 
1948 - چهل و یکمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با رقابت دیووی از جذب جمهوری خواه، ترومن از جذب دموکرات  و تورموند از جذب حقوق ایالت برگزار شد، که پس از شمارش آرا مشخص شد، هری اس ترومن، با 303 رای الکترال در مقابل 39 ری تورموند و 189 رای دیووی، پیروز انتخابات شده است.
 
**آیزنهاور ، بانی پیمان ناتو / کودتای 28 مرداد

 
1952- در چهل و دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا "دوایت آیزنهاور" از حزب جمهوری خواه پیروز شد رقیب او در این انتخابات "اولای اسیتونسون" بود. "آیزنهاور" با کسب 442 رای الکترال مقابل 89 رای رقیب خود به عنوان سی و چهارمین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد.
 
1956- در چهل و سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، رئیس جمهور آیزنهاور به رقابت با استیونسون دموکرات و جونز که نامزدی مستقل بود رفت و موفق شد برای بار دوم رئیس جمهور آمریکا شود، او این بار 457 رای الکترال  را کسب کرد و "استیونسون" 73 رای و جونز تنها یک رای الکترال را به دست آورد.
 
این دوره اولین انتخاباتی بود که تلویزیون در آن نقش مهمی ایفا کرد.
 
ژنرال آیزنهاور در جنگ جهانی دوم رئیس ستاد ارتش آمریکا و فرمانده نیرو های متفقین و پس ا‌ز آن فرمانده نیرو های ناتو بود.
 
دکترین آیزنهاور در سال 1957 سطح تعهدات کشورش را به خاورمیانه افزایش داد.
 
آیزنهاور در سال 1332 شمسی طی یک سخنرانی اعلام کرد آمریکا مصمم است راه پیشرفت کمونیسم به ایران و دیگر کشور های آسیایی را مسدود کند طرح کودتای 28 مرداد سال 1332 و عملیات کودتا با همکاری مشترک انگلیس و آمریکا در زمان آیزنهاور عملی شد.
 
انعقاد پیمان های نظامی و هجومی از جمله ناتو و سنتو از دیگر دستاورد های زمان آیزونهاور است
 
1960
- "جان اف کندی" پیروز انتخابات این دوره شد او برای پیروزی در چهل و چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با کسب 303 رای الکترال موفق شد رقیب اصلی خود "ریچارد نیکسون" از حزب جمهوری خواه ( 219 رای الکترال) و بیرد از حزب مستقل (15 رای) پیروز شود.
 
نقطه اوج فعالیت انتخاباتی کندی مناظره او با نیکسون بود.
 
*** کندی و تلاش برای براندازی دولت کوبا
 
جان اف کندی سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا است او در سال 1963 به قتل رسید کندی در دوران ریاست جمهوری خود بار ها آزادی های فردی را نادیده گرفت نقض کرد.
 
او تبعید های کوبا را برای بر اندازی دولت فیدل کاسترو تحریک کرد زیرا کوبا در حال پیمودن مسیر مستقلی بود که با منافع آمریکا سازگاری نداشت.
 
عملیات خرابکاری از اکتبر 1959 آغاز شد، کندی پس از آغاز به کار در سال 1961 عملیات منگوز ( یک مبارزه تروریستی علیه کوبا) را آغاز کرد در این عملیات سالانه 50 میلیارد دلار هزینه می شد و حدود 2500 نفر در آن عملیات مشغول بودند این عملیات شامل انفجار هتل ها غرق کردن قایق های ماهیگیری انهدام تاسیسات صنعتی، بمباران هوایی و تلاش متعدد برای ترور کاسترو بود.
 
سال 1964- لیندون بنیز جانسون که معاون جان رف کندی بود در انتخابات ریاست جمهوری سال 1964 به پیروزی رسید تا سی و ششمین رئیس جمهور آمریکا نیز یک دموکرات باشد رقیب جانسون بری گلدواتر جمهوری خواه بود که نتوانست بیشتر از 52 رای الکترال را به دست آورد این در حالی بود که جانسون 486 رای الکترال را کسب کرده بود.
 
تراژدی جنگ جنوبی شرق آسیا و شورش های خیابانی در آمریکا از جمله وقایع مهم تاریخی دوران تصدی جانسون به شمار می روند.
 
جانسون با وجود آن که می دانست در ویتنام شکست خواهد خورد ( زیرا فرانسه اندکی قبل در این کشور شکست خورده بود") یکی از نامشروع ترین جنگ های تاریخ آمریکا را رقم زد.
 
در این جنگ 58 هزار سرباز آمریکایی و تعداد بیشماری از مردم ویتنام کشته شدند جانسون به بهانه واهی یعنی آزادی ویتنام از دست کمونیسم به این کشور حمله کرد.
 
نیرو های آمریکا از ویتنام یک آزمایشگاه ساخته بودند و انواع بمب های ناپالم ، فسفر ، سلاح های بیولوژیک و شیمیایی در این کشور آزمایش کردند.
 
- چهل و ششمین انتخاب ریاست جمهوری آمریکا را ریچارد نیکسون جمهوری خواه با کسب 301 رأی الکترال با پیروزی پشت سرگذاشت.
 
از ویژگی های این دوره قتل مارتین لوتر کینگ رهبر سیاهان آمریکا شورشی های نژادی، قتل رابرت اف کندی و تظاهرات گسترده ضد جنگ ویتنام بود.
 
**رسوایی واتر گیت
 
سال 1972 در این سال ریچارد نیکسون به رقابت با مک گاورن دموکرات و هاسپرس از حزب آزادیخواه پرداخت و موفق شد با قاطعیت تمام با 520 رأی الکترال در برابر 17 برای الکترال مک گاورن و تک رأی هاسپرس برای بار دوم به ریاست جمهوری برسد.
 
مهمترین اتفاق این دوره رسوایی معروف واتر گیت است که باعث شد، نیکسون در سال 1974 مجبور به کناره گیری از قدرت شود تا امروز نیکسون تنها رئیس جمهور آمریکا است که از اتمام خود کناره گیری کرده است.
 
این رسوایی از این قرار بود که 5نفر از کارمندان ستاد انتخاباتی نیکسون در حین کار گذاشتن دستگاههای شنود در ستاد انتخاباتی حزب دموکرات در هتل واترگیت واشنگتن دستگیر شدند.
 
نیکسون از حمله به لائوس حمایت و ویتنام را بمباران کرد فساد گسترده در دولت ریچارد نیکسون و سوءاستفاده از اف بی آی و سیا از سوی مقامات این دولت باعث شد تاریخ آمریکا از نیکسون به عنوان رئیس جمهوری نالایق یاد کند. وی به کلمبیا نیز حمله کرد.
 
1974- با استعفای نیکسون در 19 آگوست سال 1974 جرالد فورد عنوان سی و هشتمین رئیس جمهور آمریکا را از آن خود کرد او اولین و تا امروز تنها کسی است که بدون شرکت در انتخاب به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است.
 
1976- چهل و هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با رقابت سخت جیمی کارتر از حزب دموکرات و جرالد فورد از حزب جمهوری خواه برگزار شده که کارتر با کسب 297 رأی الکترال در برابر 240 رای فورد به عنوان رئیس جمهوری سی و نهم آمریکا انتخاب شد.
 
از جمله دستاوردهای کارتر میانجیگری برای انعقاد پیمان کمپ دیوید میان مصر رژیم اسرائیل بود، انعقاد قرار داد با چنین نیز جمله موفقیت های وی در عرصه سیاست خارجی کارتر است از دیگر اقدامات او رفع تمامی موانع فروش اسلحه به کشورهایی مانند ایران بود که وی قبلا تبلیغ کرده بود.
 
دکترین کارتر نفوذ و حضور مستقیم نظامی آمریکا در جهان بود اتخاذ سیاست تهاجمی و توجه ویژه به خلیج فارس از دیگر ویژگی های دوران ریاست جمهوری کارتر بود که در دوران ریگان هم ادامه یافت.
 
1980- در این دوره جیمی کارتر برای ماندن در قدرت به رقابت با رونالدو ریگان جمهوری خواه پرداخت اما شکست سختی را متحمل شد و فقط 49 رأی الکترال به دست آورد در حالی که ریگان 489 رأی کسب کرد و چهلمین رئیس جمهوری آمریکا لقب گرفت.
 
ریگان دستور حملات مختلفی را به برخی کشورها از جمله جزایر کارائیب، لبنان و لیبی صادر کرد. مذاکرات 4 روزه او با میخاییل گورباچف، رئیس جمهور وقت شوروی را باید نقطه عطفی در دوران حکومت او تاریخ آمریکا قلمداد کرد.
 
ریگان جنگ با تروریسم را جایگزین جنگ با کمونیسم و جنگ سرد تبلیغاتی را به تبلیغات ضد اسلامی تبدیل کرد.
 
**حمایت از رژیم صدام
 
برخی سیاستگذاری های دوران ریگان عبارتند از حمایت از رژیم صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران ارسال اسلحه و مواد شیمیایی علیه ایران و کردهای حلبچه، همکاری و حمایت از رژیم دیکتاتوری پینوشه در شیلی، خروج از یونسکو، حمایت از اسرائیل در اشتغال لبنان و اعزام نیرو به لبنان ریگان اسرائیل را تنها هم پیمان منطقه ای آمریکا می دانست.
 
1984- رونالد ریگان برای دومین بار به عنوان ریاست جمهوری آمریکا دست یافت این بار او با ماندیل دموکرات رقابت کرد و موفق شد با قاطعیت تمام با کسب 525 ردی در برابر 13 رأی رقیب دموکرات خود را شکست دهد.
 
توقف ساخت سلاح های هسته ای از جمله مسائل روز این دوره از انتخاب ریاست جمهوری آمریکا بود.
 
1988- رقابت های انتخاباتی این دوره بین جورج هربرت واکر بوش از حزب جمهوری خواه و دوکاکیس از حزب دموکرات بود که بوش با کسب 426 رأی الکترال پیروز شد و چهل و یکمین رئیس جمهور آمریکا لقب گرفت. بوش معاون ریگان بود و در سال های 77-76 مدیر سیا بود. 
لشکر کشی به عراق و جنگ خلیج فارس، بهترین رخداد این دوره حکومت بوش پدر بود
بین الملل کردن اهداف و خواسته های ایالات متحده و سلطه طولانی مدت و بلامنازعه آمریکا بر خلیج فارس را می ‌توان از سیاست های بوش پدر خواند، او آمریکا را تنها مرجع حل و فصل بحران های بین المللی می‌دانست.
 
1992- پنجاه و دومین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد پیروزی بیل کلینتون بود او برای رسیدن به کاخ سفید جورج بوش جمهوری خواه و راس پروت( مستقل) را از پیش رو برداشت، کلینتون 370 رای الکترال و بوش 168 به دست آوردند، اما پروت هیچ رایی کسب نکرد.
 
رکوردار اقتصادی فراینده آمریکا و جنگ خلیج فارس از جمله اتفاقات این دوره از انتخابات بود.
 
1996- بیل کلینتون باردیگر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی رسید این بار رقیب اصلی او باب دال جمهوری خواه بود که 159 رای الکترال را از آن خود کرد اما این تعداد رای نتوانست در برابر 379 رای الکترال کلینتون ثمره داشته باشد.
 
کلینتون در این دوره از ریاست جمهوری خود رسوایی بزرگی بر جای گذاشت، مهمترین رسوایی کلینتون که جنجال زیادی بر پا کرد، رابطه نا مشروع او مونیکا اونیکی از کارآموزان کاخ سفید بود.
 
کلینتون به همجنگجویان مرد و زن اجازه خدمت در ارتش آمریکا را داد.
 
سال 2000- جورج و بیلو بوش در این سال به عنوان چهل و سومین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد. او برای پیروزی در پنجاه و چهارمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا "ال گور" نامزد حذب دموکرات را شکست داد.
 
بوش پسر با اختلافات تنها 5 رای الکترال موفق شد به کاخ سفید راه یابد، او در برابر 266 رای الکترال ال گور 271 رای به دست آورد.
 
حادثه سپتامبر سال 2001 مهمترین اتفاق دوران حکومت بوش بود. حمله به افغانستان، حمله عراق و اشتغال یکجانبه عراق تهدید، تحریم و فشار به کشورهای مستقل پس از حادثه 11 ستامپر از جمله رفتار امریکا در دوران بوش است،
 
سال 2004 پنجاه و پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر رای به پیروزی جورج بوش پسر داد.
 
این بار رقیب او جان کری از حذب دموکرات بود که بوش توانست 286 رای الکترال را به دست اورد و کری 251 رای الکترال را از آن خود کرد.
 
نو محافظه کاران دستگاه دیپلماتی بوش در پی تغییر حکومت در ایران حمایت از عناصر و نیروهای سلطنت طلب خارج کشور و مخالفان داخلی را اولویت کاری خود قرار دادند، برای این منظور در یک نمونه 50 میلیون دلار برای براندازی یا کمک به دستگاه های رادیو و تلویزیون فارس زبان در آمریکا اختصاص داده شد.
 
2008 -در انتخابات این سال باراک اوباما با شعار تغییر توانست جان مک کین جمهوری خواه را از پیش رو بردارد و با 365 رای الکترال در برابر 173 رای مک کین به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید راه یافت.
 
شعاره تغییر باراک اوباما در محل رنگ باخت و او عملا همان سیاست های پیشین آمریکا را در قبال مسائل سیاست خارجی ادامه داد.
 
شاید بتوان گفت تنها دستاورد اوباما خروج نظامیان آمریکا از عراق است.
 
گسترش استفاده از پهبادها در کشورهای سومالی و پاکستان از دیگر اقدامات اوباما است.
 
در رابطه با ایران نیز اوباما نه تنها تغییری در رویکرد خصمانه پیشین آمریکا ایجاد نکرد بلکه تحریم های سخت تری را علیه صنعت نفت ایران و بانک مرکزی کشورمان وضع کرد و به کشورهای اتحادیه اروپا فشار آورد تا خرید نفت از ایران را تحریم کنند.
 
سال 2012 انتخابات این دوره، پنجاه و هفتمین انتخابات آمریکا خواهد بود و دو رقیب اصلی باراک اوباما و میت رامنی هستند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
mohammad
۱۹:۵۸ ۲۲ اسفند ۱۳۹۲
محمدشریف باقری ساعی هستم
مقاله تحلیلی و مستند خوبی هست .
موفق باشید .
آخرین اخبار