مديرعامل شرکت بهينه‌‌سازي مصرف سوخت با اشاره به نهايي شدن مراحل تدوين برچسب انرژي براي ساختمان‌ها گفت :فاصله شدت مصرف انرژي از رتبه A تا G به خوبي در اين برچسب‌ها مشخص شده است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عباس کاظمي در گفتگو با راديو اقتصاد اظهار داشت: ميانگين مصرف سوخت در ساختمان‌هاي ايراني 500 کيلووات ساعت در هر مترمربع است و با اجرايي شدن طرح برچسب انرژي ، شهروندان معيار مناسبي براي انتخاب واحد مسکوني خواهند داشت و انگيزه ها براي بهينه سازي مصرف بيشتر خواهد شد.

وي اعلام کرد : استفاده از اين برچسب‌ها براي ساختمان‌هاي دولتي از سال آينده اجباري مي شود که رفتار انرژي اختمان‌ها را نشان مي دهد.

کاظمي گفت : با نصب اين برچسب‌ها ، فردي که قصد اجاره يا خريد يک واحد مسکوني را دارد ، از ميزان مصرف انرژي آن واحد آگاهي مي يابد و در بازار مسکن (خريد و فروش و اجاره)  هم تاثير گذار است.

وي گفت : برچسب انرژي ساختمان‌ها شبيه به برچسب انرژي کالاها طراحي شده و از A تا G نشانه‌‌گذاري شده است.

کاظمي ، مصرف انرژي را در ساختمان‌هايي که رتبه A دارد، 90 کيلووات ساعت در هر مترمربع اعلام کرد و افزود: اين رقم براي ساختمان‌هايي که رتبه G دارد ، 400 کيلووات ساعت در هر مترمربع است که در تهران بهترين ساختمان ها تا 500 کيلووات ساعت مصرف مي کنند.

مديرعامل شرکت بهينه‌‌سازي مصرف سوخت افزود : در بسياري از کشورهاي اروپايي روشي مشابه با برچسب انرژي ساختمان پياده‌سازي شده که شدت مصرف انرژي را به 30 کيلووات ساعت در مترمربع کاهش داده است.

کاظمي پيش از اين هم با تاکيد بر اين که در دنياي امروز و عصر فناوري با توجه به روند رو به رشد جمعيت جهان وافزايش سطح رفاه جوامع كه در بسياري موارد منجر به افزايش يا ايجاد مصارف جديد انرژي مي‌شود، گفته است :  تأمين انرژي مورد نياز به نحوي كه با توسعه پايدار هماهنگ باشد، از مهم‌ترين اولويت هاست.

مدير عامل شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت افزود : نياز انرژي جهان در صورت ادامه روند فعلي، از 12 هزار و 800 ميليون تن معادل نفت خام در سال 2005، به بيش از 27 هزار و 300 ميليون تن در سال 2100 خواهد رسيد.

 اين در حالي است كه دماي متوسط كره زمين كه در طول 140 سال گذشته تنها حدود يك درجه سانتيگراد افزايش يافته است، با ادامه اين روند تا 5.8 درجه افزايش خواهد يافت كه در اين صورت حيات موجودات روي كره زمين به شدت به مخاطره خواهد افتاد.

وي اظهار داشت :براي پيشگيري از اين روند بايد فعاليت هاي بهينه‌سازي مصرف انرژي و افزايش سهم انرژي‌هاي تجديد‌پذير در تأمين انرژي جهان مورد توجه و برنامه ريزي باشد.

کاظمي گفت : در كنار موضوع تغييرات آب‌ و هوا كه در حال حاضر به مهم‌ترين دغدغه و نگراني در سطح جهان تبديل شده است و كشور ما هم نگراني بيشتري وجود دارد ، به ‌عنوان نمونه نرخ رشد مصرف حامل‌هاي انرژي طي سال‌هاي 1980 تا 2006 در جهان حدود 2 ‌درصد و در ايران 6.3 درصد بوده ‌است.

در اين مدت ، نرخ رشد مصرف حامل‌هاي انرژي در ايران بيش از سه برابر مقدار جهاني آن بوده است. شدت مصرف انرژي نيز كه به‌عنوان شاخص سنجش كارايي انرژي در كشورهاي مختلف شناخته مي‌شود، در ايران با مقدار 907 تن معادل نفت خام به ازاي يك‌ميليون دلار توليد ناخالص داخلي، بيش از چهار برابر متوسط جهاني آن بوده است.

وي تصريح کرد : شاخص شدت انرژي كه در اغلب كشورها، روند كاهشي يا حداقل ثابت داشته، در ايران با روند افزايشي روبرو بوده است و با ادامه روند فعلي رشد مصرف انرژي در داخل كشور ، درافق سند چشم‌انداز (1404)، ايران مزيت نسبي درآمدهاي سرشار ناشي از صادرات انرژي خود را از دست خواهد داد.

وي گفت: خوشبختانه با اجرايي شدن گام نخست قانون هدفمندي يارانه‌ها از 28 آذر 89، حركت مطلوبي براي اصلاح الگوي مصرف انرژي در كشور برداشته شد و اميد است با تداوم اجراي آن شاهد اثار بيشتر آن در بخش انرژي كشور باشيم.

وي راهبردهاي مختلف در دو بخش عرضه و تقاضا براي بهينه سازي مصرف انرژي را به اين شرح اعلام کرد : مهم‌ترين اين راهبردها در بخش عرضه شامل ارتقاي راندمان توليد انرژي الكتريكي با بهره‌گيري از سيكل‌هاي تركيبي، ايجاد و توسعه سيستم‌هاي توليد پراكنده (توليد در محل مصرف)، كاهش تلفات انتقال و توزيع نيرو، توسعه سيستم‌هاي توليد همزمان برق و حرارت، ارتقاي تكنولوژي پالايش نفت و گاز در پالايشگاه‌ها و كاهش مصرف انرژي در خطوط انتقال نفت و گاز است.

ميزان مصارف و اتلاف انرژي در سمت عرضه انرژي بالغ بر 580 ميليون بشكه معادل نفت خام است كه اين ميزان حدود 50 درصد مصرف نهايي انرژي در كشور را به‌خود اختصاص مي‌دهد.

کاظمي افزود : در بخش تقاضا نيز اين راهبردها در سه بخش ساختمان (خانگي و تجاري)، صنعت و حمل و نقل بررسي مي‌شود و از مهم‌ترين راهبردهاي بخش ساختمان مي‌توان به ساخت و ساز با هدف كاهش نياز به انرژي حرارتي و برودتي با استفاده از مصالح ساختماني مناسب (اجراي كامل مبحث 19 مقررات ملي ساختمان) و در نظر گرفتن معماري اقليمي، ارتقاي تكنولوژي و بهينه‌سازي مصرف انرژي لوازم خانگي و تأسيسات و جايگزيني ساير حامل‌هاي انرژي به‌جاي سوخت‌هاي پر مصرف و فسيلي و در بخش صنعت به ارتقاي راندمان و كاهش شدت انرژي در فرايندهاي صنعتي (اجراي كامل استانداردها و معيارهاي تعيين شده براي مصرف)، ارتقاي تكنولوژي تجهيزات انرژي‌بر صنعتي و بازيافت انرژي‌هاي اتلافي در واحدهاي صنعتي اشاره كرد.

در بخش حمل‌ونقل نيز ضمن متنوع‌سازي سبد سوخت و استفاده از سوخت‌هاي جايگزين، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومي، برنامه‌ريزي جامع حمل و نقل درون و برون شهري و كاهش مصرف سوخت ناوگان به وسيله نوسازي آن و از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده و همچنين اجراي طرح معيار مصرف سوخت خودروها كه به ارتقاي تكنولوژي خودروهاي مورد استفاده در ناوگان حمل‌ونقل كشور منجر مي شود ، از
مهم‌ترين راهكارها جهت بهينه‌سازي و كنترل مصرف سوخت محسوب مي شود./عب
برچسب ها: برچسب ، انرژی ، ساختمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار