موقعیت جغرافیایی ایران و آب و هوای گرم کشور ما کولر را در رده وسایل ضروری برای تامین رفاه خانواده قرار داده است.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران امروزه بیش از ۶۵ درصد خانوارهای شهری و حدود ۲۰ درصد خانوارهای روستایی از این دستگاه استفاده می کنند.

ظرفیت برودتی کولرها باید متناسب با فضای مورداستفاده و شرایط آب و هوایی محل

(از لحاظ دما و رطوبت) انتخاب شود.

کولرهای بزرگتر از حد نیاز تنها باعث مصرف بی مورد انرژی الکتریکی می شوند نوع کولر را متناسب با مناطق آب و هوایی انتخاب کنید. از کولرهای گازی برای مناطق گرم و مرطوب و از کولرهای آبی برای مناطق معتدل استفاده کنید.

چنانچه کانالهای کولر خارج از ساختمان قرار دارند. حتماً باید بوسیله عایق کاری با پشم شیشه یا عایق های دیگر از گرم شدن کانالها و هدر رفتن سرما در اثر تابش مستقیم نور خورشید بر آنها جلوگیری شود .

نصب یک سایبان ساده بر روی کولر و کانالها هم موثر است.

هر چه مسیر کانال کشی کولرهای آبی پرپیچ و خم و طولانی تر باشد. فشار هوا در مسیر کانالها افت پیدا کرده و جبران آن به انرژی بیشتری نیاز دارد و سرمای حاصل شده نیز کمتر می شود.

در مورد کولرهای آبی نیز نصب یک ترموستات ساده در اتاقها می تواند مقدار زیادی از مصرف انرژی را کاهش دهد.

هر ساله نسبت به تعویض پوشالهای کولر اقدام نمایید. تمیز کردن و رفع اشکالات کولر پیش از شروع به کار آن در فصل گرما کارکرد کولر را بهبود بخشیده و مصرف انرژی آن را کاهش می دهد

استفاده بی مورد و یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند: اجاق ؛ سماور؛ لامپهای متعدد و .. باعث افزایش گرمای محل کار و سکونت می شود و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می دهد.

تنها به اتاقهایی که مورد استفاده قرار می گیرد هوای سرد را منتقل کنید. به این منظور می توان دریچه های ورودی هوا به سایر اتاقها را مسدود کرد.

در حد امکان از روشن نگه داشتن مداوم کولر در طول روز پرهیز کنید و به ویژه تا حد امکان سعی کنید از دور آهسته کولر استفاده کنید تا فشار کمتری را دستگاه متحمل شود.

کولرهای گازی از جمله پرمصرف ترین وسایل خانگی هستند.

هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای علامت استاندارد و بر چسب انرژی باشد و با توجه به برچسب انرژی دارای بالاترین درجه کارایی و بازدهی باشد

کولرهای گازی معمولاً دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند. تنظیم دما بر روی دمای مناسب فصل گرما که بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد است؛ باعث می شود تا هنگام رسیدن دمای اتاق به درجه دمای تنظیم شده کولر به طور خودکار خاموش شود و بنابراین انرژی کمتری مصرف کند.

اطراف پنجره ها و درها را با نوارهای درزگیری عایق بندی کنید. استفاده از تهویه طبیعی بخصوص در شب و درز بندی منازل در طول روزهای گرم بسیار موثر خواهد بود.

بهترین درجه حرارت منزل در تابستان بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد است .

در شهرهای جنوبی کشور که دارای آب و هوای بسیار گرم و مرطوبی در تابستانها هستند وعموماً از کولرهای گازی برای خنک کردن محیط استفاده می شود؛ کاشتن یک اصله درخت در نزدیک کولر گازی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موجب کاهش مصرف انرژی خواهد شد.

نصب کندانسورهای کولر گازی در سایه باعث جلوگیری از اتلاف میزان قابل توجهی از انرژی مصرف خواهد شد.

در صورت امکان کولر گازی خود را در مسیر باد نصب کنید. زیرا این کار بعلت کاهش فشار بر کولر باعث افزایش بازدهی آن و کاهش مصرف انرژی می شود.

استفاده از حداقل روشنایی مورد نیاز در طول شبهای گرم سال؛ باعث کاهش بارهای گرمایی داخل ساختمان می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار