گزارش/

طرح مناسک؛ چتری کوچک برای وحدت جریان پراکنده اصلاحات

مصطفی کواکبیان پس از آنکه از قافله نمایندگان مجلس نهم باز ماند، طرحی برای جبران شکست‌هاي مکرر اصلاح‌طلبان کشید؛ براساس این طرح، اصلاحاتی‌ها تا عید سعید غدیر فرصت داشتند، کواکبیان را لبیک گویند تا وی طرح‌اش را کلید بزند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در مجالس هفتم و هشتم شورای اسلامی پس از آنکه در انتخابات مجلس نهم، نتوانست کرسی خود در بهارستان را حفظ  کند، برنامه‌ای جدید برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تدارک دید.

تیر ماه سال جاری کواکبیان طرحی به نام مناسک (برآمده از سرواژه های "مجمع نخبگان اصلاح طلب سراسر کشور") را به جریان اصلاح طلب ارائه کرد.

وی درباره هدف این طرح می گوید: "هدف از طرح "مناسک" این است که به عنوان یک اقدام راهبردی هم مسیر اصلاح‌طلبان سراسر کشور توسط خودشان تعیین شود و هم رخوت و بی حالی جریان اصلاحات به پایان برسد."

دبیرکل جبهه مردم سالاری می گوید: نباید خطای مجلس نهم را تکرار کنیم که از 150 نفر لیست اصلاح‌طلبان تنها 32 نفر رای آورده و راهی مجلس شدند.

کواکبیان هدف دیگر این طرح را حمایت از نامزد واحد که البته شرایط دمکراتیکی برای انتخاب این نامزد در طرح تعبیه شده، می‌داند و عنوان می‌کند: هدف ما پیروزی در انتخابات است. البته هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری واجد شرایط قانونی می‌توانند برنامه خویش را یا در مجامع استانی ارائه داده تا شبیه سیستم الکترال ایالت‌ها در برخی نظام‌های انتخاباتی دنیا نامزد برگزیده مشخص شود و همه طیف‌های حاضر در مجمع ملی هم با امضای منشوری متعهد شوند که از نامزد منتخب حمایت کنند."

*عقب نشيني کواکبيان در برابر خاتمي

کواکبیان، درحالی در لوای ليدري جریان اصلاحات برای هم جناحی‌های خود مسیر تعیین می‌کند که در برابر خاتمی به عنوان سردمدار جریان اصلاحات عقب نشینی کرده و اعلام می‌کند: "بحث ما اجماع است، اما اگر شخصیتی مثل خاتمی بیاید حزب مردم‌سالاری کاندیدای اختصاصی نخواهد داشت و از وی حمایت می‌کند؛ اگر غیر از این باشد هیچ کاندیدایی بر دیگری برتری ندارد."

آنچنان که کواکبیان برای این طرح برنامه ریزی کرده است باید 4 هزار نخبه اصلاح طلب کشور، به تعداد 40 نفر در هر استان شاکله و شالوده این مجموعه را تشکیل بدهند که شامل احزاب، گروه‌ها، وزرا، استانداران، فرمانداران و مدیران دوران اصلاحات، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی طیف اصلاح‌طلب است.

*"عيد غدير" پايان فرصت تصميم گيري براي جريان اصلاحات

کواکبیان و همراهانش در جبهه مردم سالاری تا "عید سعید غدیر" به هم جناحی‌های خود فرصت دادند تا برای اجماع تصمیم گیری کنند.

ميرزابابا مطهري‌نژاد عضو شوراي مرکزي جبهه مردم سالاري در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران در آستانه عید غدیر،‌ اعلام کرد: تقريبا در تمام استان‌ها طرح مناسک را از طريق دفاتر مردم سالاري با اصلاح‌طلبان در ميان گذاشته‌ايم،‌ به سوالات مطرح شده پاسخ گفته‌ايم و اميدواريم تا عيد غدير اقناع مورد نظر صورت گيرد.

مطهري‌نژاد با بيان اينکه در تهران، به همه آنهايي که بايد،  طرح را ارائه کرده‌ايم، گفت: محمد خاتمي به عنوان رئيس شوراي مرکزي مجمع روحانيون هنوز به طرح مناسک کواکيبان پاسخي نداده است.

وي با بيان اينکه اصلاح‌طلبان در روز عيد غدير گردهم‌آيي با موضوع طرح مناسک ندارند، افزود: تلاش مي‌کنيم، تا قبل از فرارسيدن عيد غدير طرح مناسک را به دست همه برسانيم تا بعد ازعيد بتوانيم سازوکار طرح را اجرايي بکنيم. 

*خبر نتيجه‌ طرح مناسک پس از عيد غدير خم

عضو شوراي مرکزي جبهه مردم سالاري گفت: هفته بعد ازعيد غدير، خبري درباره نتايج اين طرح خواهيم داشت.

درحالیکه محمد خاتمی به عنوان یکی از اصلی ترین عناصر جریان اصلاحات هنوز به طرح کواکبیان پاسخ نداده است، غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، وقتی درباره طرح مناسک از وی سوال شد، گفت: تاکنون حتی اسم این طرح را نشنیده ام.

کرباسچی با بیان اینکه حتی در جلساتی که با دوستان اصلاح طلب داشته ایم سخنی از طرح مناسک نبوده است، گفت: با توجه به اینکه در ایام ذیحجه قرار داریم، وقتی از طرح مناسک سوال کردید، تصور کردم مناسک ابراهیمی منظورتان است!

محمدرضا خباز نیز که سابقه عضویت در حزب منحله اعتماد ملی را دارد در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران،  اظهار  داشت: در جریان طرح مناسک کواکبیان قرار دارم اما من نیز طرح دیگری را ارائه کرده ام که در صورت عدم موفقیت طرح مناسک، این طرح بررسی شود.

*"مناسک"، طرحي زاييده دوران ناکامي کواکبيان و جريان پراکنده اصلاحات

طرح مناسک را می توان زاییده دوران ناکامی مصطفی کواکبیان و برخی از هم جناحی هایش در ورود به مجلس شورای اسلامی دانست، اما آنچنان که شواهد نشان می دهد این طرح نمی تواند چتری برای وحدت جریان چندپاره و پراکنده اصلاح طلبان باشد.

اصلاح طلبانی که بخش مهم مشکلاتشان به انتخابات ریاست جمهوری دهم باز می گردد، بیش از آنکه به  فکر جمع شدن زیر چتر وحدت باشند، به دنبال پاسخ گویی به " چرایی بازگشت؟ " و "چگونگی بازگشت؟ " و بازسازی پل های پشت سرهستند.

جریان اصلاحات که این روزها اکبر هاشمی رفسنجانی، عبدالله نوری، علی اکبر ناطق نوری، غلامحسین کرباسچی، محمد خاتمی، علی نجفی، محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری، موسوی خوئینی‌ها، سید حسن خمینی و... در درون آن تعریف می شوند، پراکنده تر از آن به نظر می رسند که بخواهند زیر چتر "طرح مناسک" یا همان "مجمع نخبگان اصلاح طلب سراسر کشور" با مدیرت مصطفی کواکبیان به وحدت برسند و به استقبال یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری بروند.

ديروز عید غدیر بود؛ پایان فرصت مصطفی کواکبیان به هم جناحی‌های خود...

گزارش از حسنيه سادات شبيري

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار