شهر ابهر بعد از زنجان، دومين شهر پراهميت و بزرگ استان زنجان محسوب می شود و از نظر مكانهاى تاريخى، طبيعى و گردشگرى بسيارغنى است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، ابهر يكي از شهرستانهاى استان زنجان است كه از نظر تاريخى، قدمت بسيار دارد. در بدو ورود به شهر ابهر تابلويى ديده می شود كه روى آن نوشته شده است: (( با لبخند وارد شهر ما شويد)) ديدن اين تابلو بی اختيار لبخند را بر لبانتان خواهد نشاند.

براى رسيدن به ابهر 2 راه وجود دارد؛ جاده ترانزيت قديمى و اتوبان قزوين زنجان. از هر راه كه بياييد با ديدن با غهاى انگور حومه شهر وهمچنين تابلوهاىخوشامدگويى كه در پس زمينه همه آنها نقش انگور ديده می شود می فهمید كه به ابهر رسيده ايد.

اولين چيزى كه در ابهر نظر هر تازه واردى را به خود جلب می كند شعرى است كه با خط خوش بر كاشي كارى طاق نصرت ورودى ابهر از سمت تهران نقش بسته است: من آن شهد زا خاك زرپرورم ، به دامن فشاننده گوهرم

به آهستگى بگذر از من كه من/ گذرگاه فرزانگان، ابهرم

اگر هم از سمت زنجان به اين شهر وارد شويد با ميدان تمدن و ستون و مجسمه هاى بازسازى شده تخت جمشيد و همچنين دانشگاه ابهر روبه رو می شوید. به ابهر در گذشته اوهر گفته می شد و مردم محلى آن را ابر می گويند. آنچه كه از كتا بها و سخنان گذشتگان برمی آيد اين است كه ابهر به معناى آب آسياب است، چرا كه رودى به نام ابهررود از ميان شهر می گذشته و چرخ آسيابهاى زيادى را به گردش در می آورده است.اين رود اكنون نيز جاريست و سبب سرسبزى شهر مي شود.

ابهر در گذشته در مسير كاروا نهايى بوده كه می خواستند به شهرهاى قزوين، همدان و رى و بر عكس به زنجان، تبريز و ايروان بروند. امروزه نيز در ابهر محله هايى به نا مهاى دروازهاي شيگى و دَرْمَذَقانْ وجود دارد . ابهر داراى زمستا نهاى سرد و تابستا نهاى معتدل است و به جهت داشتن نقاط مهم و باارزش طبيعى، گردشگرى و تاريخى قابليت جذب گردشگران بسيارى را دارد. از جمله جاذبه هاى تاريخى اين شهرستان میتوان به موارد زير اشاره كرد:

بزر گترين نقش اژدهاى ايرانى

مجموعه صخر هاى معبد داشكسن در 16 كيلومترى سلطانيه و 10 كيلومترى روستاى وير، بالاى ارتفاعات مشرف بر منطقه قرار دارد كه از يادگارهاى دوره ايلخانى در ايران محسوب می شود. معبد داراى پلانى چليپايى است وهنر نقشهاى چينى و ايرانى را روى خود ماندگار كرده و زيبايى خاصى به بنا داده است.از برجسته ترين و زيباترين نقشهاى ديده شده بر بدنه ديوارها می توان به نقش اژدهايى به درازاى 5 متر و پهناى1.5 متر اشاره كرد.

از ديگر آثار تاريخى اين شهرستان می توان به پل قديمى روى رودخانه ابهررود، مسجد جامع قروه، نگارخانه ميرشهاب الدين،مسجد جامع ابهر و آرامگاه مولانا قطب الدين ابهرى مشهور

به پير زهر نوش، ملاحسن كاشى ، مسجد جامع قروه و امامزاده اسماعيل شناط اشاره كرد./ع

برچسب ها: ابهر ، گردشگری ، انگور ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.