مدیركل دامپزشكی آذربایجان شرقی از آغاز مرحله دوم نشانه گذاری تخم مرغ ها در استان از زمستان سالجاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، زندیه با اشاره به وجود 12 آزمایشگاه دام در بخش دولتی و 11 آزمایشگاه در بخش خصوصی به عنوان زیرساختهای تحقیقاتی استان گفت: 181 درمانگاه دام ، 12خانه بهداشت دام و 124 داروخانه دام هم به عنوان زیرساختهای درمانی استان در بخش دام محسوب می شود.

وی به فعالیت سه واحد داروسازی در استان به منظور تامین داروی مورد نیاز بخش دام اشاره كرد و افزود: دو پست قرنطینه دامی و یك پست قرنطینه بین استانی ، برای مهار بهداشتی ورود و خروج دام ایجاد شده است.

زندیه با اشاره به اینكه ظرفیت های زیرساختی موجود در شهرهای بزرگ جوابگوی نیاز موجود در راستای ماموریت های دامپزشكی استان است، گفت: برای پوشش بهتر خدمات و توزیع عادلانه امكانات، نیازمند همراهی نیروهای جوان تحصیل كرده برای خدمت در روستاها و شهرهای كوچك هستیم.

وی بررسي وضعيت مراكز مايه كوبي و شركت هاي پخش دارويي، بررسي وضعيت صدور پروانه هاي دامپزشكي و بازنگري در دستورالعمل هاي مربوطه ،وضعيت رسيدگي به تخلفات صنفي و ضرورت پيگيري و اصلاح قوانين هيئت بدوي بررسي وضعيت عملكردي آزمايشگاههاي دولتي و خصوصي را دستور جلسات این مجمع عنوان نمود.

زندیه بابیان اینکه تمام تلاش و هدف ما در مناطق زلزله زده كنترل بيماريهاي مشترك بين انسان ودام و حفظ سرمايه هاي دامي اين مناطق است در تشريح سرعت عمل دامپزشكي در خدمات رساني به مناطق زلزله زده گفت: با توجه به اين كه زلزله در تابستان نيز رخ داده بود عدم وجود بوي تعفن و گنديدگي لاشه هاي دامي حاصل تلاشها و حضور به موقع و موثر اكيپهاي دامپزشكي در منطقه و دفن بهداشتي لاشه هاي دامي بوده است و در اين راستا اكيپهاي دامپزشكي در روزهاي اول بعد از زلزله 494 راس دام سنگين، يك هزار و273 راس دام سبك، دو هزار و 777 قطعه طيور بومي، 457 هزار و 430 قطعه ماهي، 165 كندوي زنبور عسل، 11 راس تك سمي و 81 قلاده سگ در مناطق زلزله را به صورت كاملا بهداشتي دفن نمودند.

مديركل دامپزشكي استان بابیان اینکه در راستاي پيشگيري از شيوع بيماريهاي مشترك بين انسان و دام اكيپهاي دامپزشكي مستقر در مناطق زلزله پس از اتمام عمليات دفن بهداشتي لاشه هاي دام با همکاری نظام دامپزشکی استان و همکاران بخش خصوصی شروع به معاينه، درمان، سمپاشي و واكسيناسيون دامها نمودند افزود: بدين منظور 72 هزار و 354 راس دام بر عليه بيماري شاربن، 13 هزار و 613 (قلاده و راس ) دام بر عليه بيماري هاري واكسينه شده اند و همچنين 72 هزارو 802 راس انواع دام توسط دامپزشكان بخش دولتي و خصوصي به صورت رايگان در مناطق زلزله زده درمان شده اند.

زنديه همچنين با بیان اینکه در راستاي مبارزه با انواع بيماريهاي انگلي و جلوگيري از شيوع بيماريهاي دامي و مشترك 880 هزار و 700 متر مربع مراكز نگهداري دام سم پاشي و ضد عفوني شده است خاطر نشان ساخت : اكيپهاي دامپزشكي تا پايان كامل بازسازي اماكن دامي مناطق زلزله زده به صورت شبانه روزي به فعاليتهاي خود ادامه خواهند داد . /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.