رئيس کميسيون امور بين المللي مجلس دوماي روسيه گفت ميت رامني نامزد جمهوري خواه در انتخابات رياست جمهوري آمريکا با معرفي روسيه به عنوان دشمن ژئوپلتيک شماره يک آمريکا، روابط دو کشور را پيچيده کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، الکسي پوشکوف در گفتگوي اختصاصي با شبکه تلويزيوني روسيا اليوم همچنين گفت مسکو مشارکت را بر خصومت ترجيح مي دهد و به قدرت رسيدن رامني در کاخ سفيد ممکن است توسعه روابط دو کشور را متوقف کند.

پوشکوف در پاسخ به روابط آينده آمريکا و روسيه پس از انتخابات رياست جمهوري اين کشور گفت: ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه دو بار اعلام کرده است که ما با هر رئيس جمهوري که مردم آمريکا انتخاب کنند تعامل خواهيم کرد. من فکر نمي کنم روسيه سياست خاصي در اين باره داشته باشد. آمريکا و فرانسه همواره از فرد خاصي در روسيه حمايت مي کردند و مايل نيستند که در کشور ما کسي که محبوبيت مردمي دارد به رياست جمهوري برسد. ولي سياست ما در اين باره تفاوت دارد با اين حال آقاي ميت رامني اوضاع را پيچيده کرد. رامني با اعلام اين که روسيه دشمن ژئوپلتيک شماره يک آمريکا محسوب مي شود به تبليغات خود جهت گيري معيني داد و ترديد هايي ايجاد کرد. بعد از اين اظهارنظر، معلوم است که روسيه خواستار به قدرت رسيدن چه کسي در آمريکا است.

وي افزود: ما مايل نيستيم رئيس جمهوري در آمريکا وجود داشته باشد که نظري منفي به روسيه داشته باشد و مي گويد با پوتين مدارا نخواهد کرد و هيچ امتيازي براي دستيابي به توافق در زمينه سامانه موشکي نخواهد داد و به طور کلي با روسيه مخالف است و مي خواهد آن را مهار کند. من فکر مي کنم شيوه اي که رامني در پيش گرفته است عاقلانه نيست.

پوشکوف افزود: جرج بوش که در مبارزات انتخاباتي خود به شدت به روسيه حمله کرده بود در نهايت به اين نتيجه رسيد که نمي تواند بسياري از مسائل را بدون روسيه حل کند. من فکر مي کنم رامني هم اين مسئله را خواهد فهميد. او با گذشت زمان خواهد فهميد که ناديده گرفتن روسيه در بسياري از مسائل غيرممکن است. به عنوان مثال پرونده هسته اي کره شمالي و همچنين مسائل عراق و سوريه از اين جمله اند. در صورتي که رامني به قدرت برسد زمان زيادي در حدود شش ماه تا يک سال صرف خواهد شد تا او اين مسائل را درک کند. سال کنوني سال جنگ سرد و انتقاداتي است که ممکن است روابط ما را متلاشي کند.

اين نماينده پارلمان روسيه اضافه كرد: من فکر مي کنم روند احياي روابط با روسيه که اوباما آغاز کرد با انتقاداتي از هر دو طرف آمريکايي و روسي مواجه شد ولي نتايجي داشت. يکي از مهمترين نتايج آن تغيير ماهيت روابط دو کشور بود. به طور کلي روابط بين واشنگتن و مسکو در آخرين ماه هاي رياست جمهوري جرج بوش بد و در پائين ترين سطح بود و دو طرف به تبادل اتهام با يکديگر پرداختند. احياي روابط در زمان اوباما موجب شد روابط ما شکل جديدي پيدا کند و فضاي جديدي براي مشارکت ايجاد شود. اوباما روابط خوبي با دميتري مدودف و همچنين پوتين داشت. طبعا برخي مشکلاتي وجود دارد و ديدگاه ها متفاوت است ولي مي توان روابط روسيه و آمريکا را مبتني بر شراکت دانست هرچند ديدگاه هاي متفاوتي وجود داشته باشد. ما ترجيح مي دهيم به جاي آن که دشمن يکديگر باشيم، شريک يکديگر باشيم هرچند ديدگاه هايمان متفاوت باشد.

برچسب ها: پوتین ، آمریکا ، رامنی ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار