با آمدن فصل پاییز و سرما ورشکاران می بایست از راههای پیشگیری سرما خوردگی آشنا باشند چرا که بروز این بیماری آنها را از تمریناتشان عقب می اندازد.

 به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران،   ورزشکاران برای پیشرفت و ارتقا سطح عملکرد خود مجبور هستند که علاوه بر تمرینات درون باشگاهی خود به تمرین در فضای باز نیز بپردازند.
 به همین منظور در این فصل احتمال سرما خوردگی  در آنها وجود دارد اما می توانند با رعایت چند نکته ساده از بیماری سرما خوردگی  جلوگیری کنند.
 یکی از این نکات کاهش وزن شیر است در بعضی از رشته های ورزشی ورزشکار برای اینکه در یک وزن پایین تر از وزن خودشرکت کند مجبور می شود تا تحت رژیمهای کم کالری و گرسنگی های طولانی مدت وزن خود را کاهش دهند اما این وزن کم کردن باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن می شود سیستم ایمنی بدن برای فعالیت نیاز به ویتامین ها و مواد معدنی دارد بنابر این می توان با یک رژیم بیمار نشوند.
 در نکات دیگری که ورزشکار در نظر بگیرد استراحت بین تمرینات شدید و یا مسابقات است.
 ورزشکار برای این که  تصور می کند اگر بین تمرینات خود یک استراحت کوتاه به بدن خود دهد از تمرین عقب افتاده و بدنش دچار افت می شود اما این اشتباه است و فرد باید بین تمرینات شدید خود یک زمانی را برای استراحت کردن اختصاص دهد در غیر اینصورت سیستم بدنی وعضلانی وی دچار افت و آسیب می شود.
 ورزشکار برای انجام فعالیت ورزشی در یک محیط سرده می تواند  از لباسهای گرم وعایق دار استفاده کند.
 همچنین باید به گرم کردن قبل از تمرین و سرد کردن بدن بعد از انجام تمرینات توجه نمود در هنگام گرم کردن بدن به تدریج خون درعضلات جریان پیدا می کند و عضلات را از حالت سفتی خارج می کد که حین کار بایددراین فصل به آرامی صورت گیرد.
 و از نرمش ها وحرکت های کششی شروع کرد تا بدن آمادگی لازم را پیدا کند.
گرم نکردن درست بدن وانجام حرکات شدید  یکباره باعث خستگی زود هنگام عضلات می شود.
 لازم به ذکر است: ورزش کردن بدون پوشش مناسب و و ورد یکباره از محیط گرم سر د علت  اصلی سر ما خوردگی  محسوب می شود.
همچنین زمانی که فعالیت ورزشی  متوقف می شود باید بدن را گرم نگه داشت.
 در فصل سرما،  میزان مصرف کالری در بدن افزایش می یابد بنا بر این برای حفظ گرمای بدن باید انرژی بیشتری مصرف شود به خصوص غذاهایی که دارای کربوهیدات هستند مثل نان، ماکارانی، سیب زمینی، غلات و.... باید استفاده کرد.
 البته افرادی که اضافه وزن دارند با تنظیم رژیم غذایی از این فصل حداکثر استفاده را ببرند و با ایجاد یک تعادل بین انرژی دریافتی و خروجی به وزن ایده آل خود برسند.
 در روزهای سرد ورزشکاران از آشامیدن آب  خود داری می کنند اما باید این را درنظر داشته باشند که با انجام فعالیت ورزشی بدن دچار تعرق می شود و بنابر این بدن دچار کمبود آب می شود پس باید به مقدار کافی آب نوشید.
 از آن جا که بیشترین میزان گرما از طریق سر خارج می شود  توصیه می شود که از کلاه مناسب استفاده شود.
برخی ورزشکاران  که دچار سینوزیت و سر درد هستند با محدودیت هایی مواجه هستند  اما افرادی که مشکل تنفسی دارند ماند آسم، نباید در هوای سرد و ورزش کنند زیرا این کار  باعث انقباض مجاری تنفس می شود.
با این حال ورزش کردن باعث افزایش  جریان خون در کل بدن می شود و در نتیجه قدرت دفاعی بالا می رود به همین دلیل به همه افراد درسنین مختلف توصیه می شود با پوشش مناسب در فصل سرما ورزش کنند.
این کار باعث تقویت سلول های دفاعی بدن به ویژه در افراد ضعیف و سالخورده می شود.
 اگر این افراد تحت نظر پزشک متخصص ورزش کنند سیستم ایمنی بدنی آنها تقویت می شود و خطر ابتلای آنها  به بیماری ها کاهش می یابد.
 همچنین ورزش و فعالیت های بدنی در فصل سرما باعث ایجاد یک نوع سازگاری در بدن جهت مواجهه شدن ورزشکاران  با سایر شرایط  حاد جوی مسابقه ای یا تمرینی  می گردد.
 شایان ذکر است:  ورزشکارانی که دچار بیماری سرما خوردگی می شوند اگر علائمی چون تب، خستگی، شدید،  درد عضلانی ، تورم غدد نفاوی را به مدت حداقل دو هفته  دارند باید از ورزش کردن با شدت شدید خود داری کنند./ق

برچسب ها: ورزش ، سرما ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار