سوسن انبر علاوه بر خواص درمانی زیاد از جمله کم کردن دردهای معده و التهاب دستگاه گوارش، یک کاهش دهنده موثر برای دردهای سندرم روده تحریک‌پذیر است.

به گزارش  خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان: گیاه سوسن انبر، گونه‌ای بین پونه و نعناع است که در طب سنتی بسیاری از کشورها از جایگاه خاصی برخوردار است و تاکنون اطبای گیاهان دارویی برای کم کردن التهاب و دردهای معده شکمی مصرف آن را به مردم توصیه می‌کردند، اگر چه تا آن زمان چگونگی عملکرد سوسن انبر در کاهش درد و التهاب شناخته نشده بود.
در استرالیا، 20 درصد از مردم به سندرم روده تحریک‌پذیر مبتلا هستند که در این میان تعداد زنان مبتلا 2 برابر مردان است.
هر ساله میلیونها دلار برای درمان افراد مبتلا به این بیماری هزینه می‌شود که باید به آن ضرر ناشی از غیبت کاری افراد مبتلا به اقتصاد کشور را نیز اضافه کرد. به همین دلیل پژوهشگران همواره به دنبال راهی برای مقابله بهتر با این بیماری بودند.
سندرم روده تحریک‌پذیر یا IB5 بر اثر تحریک زیاد پایانه عصبی روده ایجاد می‌شود، موجب انقباض‌های نامنظم روده شده و دارای علائمی چون دردهای شکمی، تهوع، نفخ، حرکات غیر عادی روده‌ها، اسهال و یبوست است.
سوسن انبر با دخالت مستقیم روی رشته‌های عصبی حامل سلولهای درد، در طول دیواره روده، با کند کردن حرکت این سلول‌ها موجب کاهش درد می‌شود.
سندرم روده تحریک‌پذیر یک اختلال عملکردی است، بدین معنا که روده آن طور که باید کار نمی‌کند، بنابراین به عقیده پزشکان یک بیماری محسوب نمی‌شود و درمان قطعی برای آن وجود ندارد.
دردهای شکمی تا پایان عمر فرد مبتلا، به صورت رفت و برگشت باقی می‌ماند و علائم آن با خوردن قهوه، شکلات، غذاهای چرب و پرادویه گاهی شدیدتر بروز می‌کند.
انواع بیماری‌های مربوط به معده و روده، عدم تحمل غذا، مسمومیت‌های غذایی، واکنش بدن به آنتی بیوتیک‌ها، استرس و در بعضی موارد عوامل ژنتیک می‌تواند زمینه‌ساز بروز سندرم روده تحریک‌پذیر باشند./س
برچسب ها: سوسن انبر ، روده ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.