فیلم های آموزشی در رده ها و طبقه بندی های مختلفی قرار می گیرند، ممکن است فیلمی کاملا آموزشی باشد و یا با مقاصد آموزشی تولید نشده باشد اما زمینه ای داشته باشد که بتوان از آن چیزی فرا گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ستاد خبری چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد، "مسعود کرامتی" کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص فیلم های آموزشی گفت: فیلم های آموزشی در رده ها و طبقه بندی های مختلفی قرار می گیرند، ممکن است فیلمی کاملا آموزشی باشد و یا با مقاصد آموزشی تولید نشده باشد اما زمینه ای داشته باشد که بتوان از آن چیزی فرا گرفت.
این کارگردان فیلم کودک تصریح کرد: فیلم های آموزشی تعریف گسترده ای دارد و فیلم های جغرافیا، علوم، زیست شناسی، فیلم های داستانی با موضوعات خاص می توانند در رده فیلم های آموزشی قرار بگیرند.
وی خاطر نشان کرد: فیلم های آموزشی براساس نیازهای مخاطب خود از محتوا، زبان، موسیقی، محدوده واژگان و مشخصات متفاوتی نسبت به دیگر انواع فیلم ها برخوردار هستند و تنها عده ای خاص از تهیه کنندگان و کارگردان ها در این حوزه تخصص دارند.
کرامتی که در دوره های گذشته جشنواره فیلم رشد داوری بخش های مختلف این جشنواره را بر عهده داشت، با اشاره به این موضوع که بسته های آموزشی و استفاده از فن آوری های مدرن یکی از نیازهای اساسی دانش آموزان است، افزود: دانش آموزان کنونی نیازهای متفاوتی دارند و تنها یادگیرنده اطلاعات دریافتی از معلم نیستند چراکه خود نیز در جریان یادگیری فعال هستند، به همین جهت باید در عصر کنونی به معلم به عنوان راهنما و تسهیل گر نگاه کنیم.
این کارگردان سینمای ایران یاد آور شد:  نظام های موفق آموزش و پرورش در دنیا توانسته اند از ابزارهای کمک درسی به خوبی برای بهبود فرآیند آموزش استفاده کنند که یکی از این ابزارها فیلم آموزشی است. از جمله مزایای فیلم های آموزشی در دسترس بودن دائم، خسته نشدن مخاطب، آمادگی به هنگام برای درک مطالب، جذابیت، کم هزینه بودن و اموری از این دست است.
وی یاد آور شد: فراموش نکنیم آموزش نوین نیاز به نظارت اصولی و درست دارد، زیرا تاکنون نظارتی اصولی و مبتنی بر استانداردها و شاخص های ضروری بر روی تخصص سازندگان و فعالیت کارشناسی آنان در این زمینه صورت نگرفته است.
"مسعود كرامتي" متولد 1335 تهران، فارغ التحصيل هنرهاي نمايشي از دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران است. وي فعاليت هنري را سال 1355 با تئاتر آغاز كرد. نخستين تجربه او در سينما عروسك گرداني در فيلم «شهر موشها» ساخته مرضيه برومند و محمدعلي طالبي است. كرامتي سال 1371 مؤسسه سينمايي «كارنامك» را تأسيس كرد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار