آيا در تشخيص اين كه جسمي قرمز است يا سبز، و يا آبي است يا زرد دچار مشكل مي شويد؟ اين اصلي ترين علامت كوررنگي است. بر خلاف تصور عامه، ديد افراد كور رنگ به ندرت خاكستري است...

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ،كور رنگي يک بيماري ارثي وابسته به كروموزوم X مغلوب است كه در مردان بيشتر ديده شده و تقريبا هميشه از مادر به پسر به ارث مي رسد. (توضيح: زنان دو كروموزوم X و مردان يك كروموزوم X و يك كروموزوم Y دارند. در بيماري هاي وابسته به كروموزوم X مغلوب، در زنان بايد هر دو كروموزوم X معيوب باشند تا بيماري رخ دهد. اگر يك كروموزوم X معيوب باشد بيماري رخ نمي دهد ولي قابل انتقال به فرزندان است. در مردان معيوب بودن تنها كروموزوم X سبب بيماري مي شود. اين بيماران معمولا در تشخيص آبي و زرد مشكل دارند.

علايم کوررنگی:اشكال در تشخيص قرمز و سبز (شايع ترين حالت) اشكال در تشخيص آبي و سبز تشخيص کور رنگی:تشخيص كوررنگي اغلب با استفاده از چارت هاي رنگي به نام "صفحات آزمون ايشي هارا" (Ishihara) انجام مي شود.

در اين صفحات كه نمونه هايي از آن را مي بينيد اعدادي متشكل از نقطه هاي رنگي در زمينه اي متشكل از نقاطي به رنگ ديگر قرار گرفته اند كه تشخيص آن ها براي افراد كوررنگ مشكل است.

درمان کوررنگی:كور رنگي هيچ درماني ندارد. تشخيص زودرس كوررنگي مي تواند مانع بروز مشكلات آموزش در كودكان مدرسه رو شود. در اين صورت بهتر است والدين كودك با مسئولين مدرسه و معلم او صحبت كنند.بعضي از بيماران از لنز هاي مخصوصي استفاده مي كنند كه هم به صورت لنز تماسي و هم به صورت لنز عينك وجود دارد. در بسياري موارد بيماران به جاي تشخيص رنگ ممكن است ترتيب قرار گيري را به خاطر بسپارند./س
برچسب ها: کور رنگی ، چشم ، کروموزوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ساسان
۰۴:۲۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۶
سلام میخاستم ببینم برای درمان چیز جدیدی کشف شده باتشکر
Germany
ناشناس
۲۳:۰۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۵
چرا راه درمان داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۴
سلام . من تازه متوجه شدم کورنگی دارم و برای استخدام دچار مشکل شدم . هیچ راهی نیست ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
فرید
۰۴:۰۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
مترسم همیش کوررنگ بمانم.کاش چاره ای بود.ممنون