صدها سرباز فرانسوي از افغانستان به کشورشان بازگشته اند اما از اختلالات رواني مانند کابوس ، توهم و حتي ميل به خودکشي رنج مي برند و تعداد آنها نيز به گفته سازمان بهداشت در ارتش فرانسه رو به افزايش است .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ پزشکان ارتش فرانسه تعداد سربازان فرانسوي مبتلا به بيماريهاي رواني را به طور رسمي چهارصد نفر گزارش کرده اند .

پاتريک دووار رئيس دفتر درمانهاي پزشکي رواني در ارتش فرانسه گفت : اين تعداد افزايش خواهد يافت علتش نيز افرادي هستند که بيماري خود را مخفي نگه مي دارند. گروه ديگري نيز لب به سخن خواهند گشود و درباره بيماريشان صحبت خواهند کرد که سبب مي شود ناراحتي‌ها با تأخير شناسايي شود .

در گذشته صحبت از اين پديده جزو موارد ممنوعه بود اما  وزارت دفاع فرانسه روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه  همايشي را در پاريس با عنوان "مقابله با جراحتهاي پنهان"  برگزار کرده است . صدها سربازي که از افغانستان بازگشته اند به محض بازگشت به فرانسه به صورت ملموسي دچار ناهنجاريهاي رفتاري شده اند .

فرانکس دو مونلو رئيس بخش رواني در بيمارستان نظامي پرسي در منطقه کلامار در نزديکي پاريس گفت : شايد نوعي گوشه گيري و عصبانيت سريع و پرخاشگري باشد . برخي از اين افراد فعاليت ،خاصي را ازسرنمي گيرند يا از تعامل با کودکانشان امتناع مي ورزند .

اين رفتارها شايد تأثيرات ويرانگي بر خانواده و محيط نظامي داشته باشد. حملات عصبي ،  تشويش خاطر و پديده يادآوري صحنه هاي گذشته که سرباز را وارد چرخه اي از خاطرات بد ناشي دوران خدمت نظام مي‌کند از عوارض ديگر اين بيماريهاست. دووار گفت : کابوسها شايد به اندازه اي ناهنجار باشند که افراد نخوابند.

در حاليکه ناراحتي‌هاي رواني نظاميان به اندازه تاريخ جنگ قدمت دارد اما از دهه هشتاد ميلادي قرن گذشته در پرونده هاي نظامي به عنوان اختلالات پس از شوک ثبت شده است . مفهوم اين اختلال نيز ابتدا در آمريکا بروز يافت يعني پس از افزايش گسترده موارد مشابه در بين سربازان آمريکايي که از جنگ ويتنام باز گشتند .

اين موارد در فرانسه بر اساس آمارگيريها از چهارصد مورد فراتر نرفته است که براي شصت هزار سرباز فرانسوي که از سال 2001در فرانسه مستقر شده اند رقم پاييني است اما بيشتر نظامياني که به افغانستان فرستاده شده اند در معرض ابتلا قرار دارند زيرا چنين اختلالاتي در آنها ظاهر شده است و آناني که به دفعات به افغانستان رفته اند بيشتر در معرض ابتلا قرار دارند .

صرف نظر از عمليات جنگي ، سربازان در مناطق عمليات در افغانستان يا در گذشته در رواندا و يوگسلاوي سابق با صحنه هاي هولناکي مانند گورهاي جمعي يا جنايات و عمليات انتحاري و قتل عام غير نظاميان مواجه مي شوند که برخي از آنان با آثار رواني عميقي باز مي گردند.

پزشکان نظامي که به افغانستان فرستاده مي شوند ، دوره بيماريهاي رواني را مي گذرانند تا نشانه هاي اختلالات رواني را در بين سربازان هرچه سريعتر شناسايي کنند و به ويژه وضع سربازاني که مرده اند و مرگشان ناشي از حادثه يا ناشي از تأثير پذيري از مرگ ديگران بوده است ، پيگيري مي شود .
پزشکان گفتند مناسبت ترين دوره شناسايي اختلالات پس از شوک بين ماههاي سوم و ششم بازگشت است اما عوارض امکان دارد پس از چند سال خودش را نشان دهد.

اما تعداد محدودي از سربازان فرانسوي مستقر در افغانستان که تعداد آنان چهار هزار نفرند  اجازه آمارگيري را نمي دهند .

بررسيهاي ارتش آمريکا نشان داده است اين موارد به يک پديده بزرگ در ارتش اين کشور تبديل شده و موارد ابتلا به اختلالات رواني پس از بحران ، به ميزان بيست درصد از سربازان آمريکايي اعزامي به افغانستان و عراق را تشکيل مي دهد .

ارتش فرانسه طي سالهاي گذشته چندين شيوه پيگيري رواني دقيق سربازان را به هنگام اعزام به افغانستان و بازگشت آنان در دستور کار خود قرار داده است . باوجود آنکه اختلالات رواني به يک امر به رسميت شناخته شده تبديل شده است اما شمار زيادي از شرکت کنندگان در همايش پاريس به مشکلات اداري اشاره کردند که نظاميان و خانواده هاي آنان زمانيکه حقوقشان را مطالبه مي کنند با آنها مواجه مي شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار