علی رحیم پور، در گفتگو با
خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: کشورهایی در حوزه گردشگری موفق هستند که بتوانند یک برند و تصویر مناسبی از سرزمین شان را به دنیا ارائه کنند. ما زمانی در این زمینه موفق خواهیم بود که کیفیت محصولات مان را ارتقا دهیم.
وي ادامه داد: کشورهایی نظیر ایتالیا و ترکیه برای معرفی جاذبه های طبیعی-فرهنگی خود ،سطح کيفي خدمات خود را افزايش داه اند .
وي تصريح كرد: برند از معدود مقوله و پدیده هایی است که سرشار از معانی عاطفی، ارزشی و معرف هویت کلی و داشته های فرهنگی-طبیعی یک کشور است. اهمیت برند در آن است که برای ورود به بازار تجارت بین المللی گردشگری باید كشور را به بهترین نحو به دنیا معرفی کنید.
رحيم پور اظهار داشت: ایجاد تصویری مثبت از ایران در ذهن مشتری و ساخت لحظاتی خوش برای آنها بهترين شيوه توليد مطابق با نياز مشتري است که به ناچار بايد به حوزه برندسازی ورود پیدا کنیم.
وي اضافه کرد: از نظر علمی منابع انسانی، مالی و جاذبه های گردشگری را بايد درست هدایت کنیم تا با مدیریت این سه عامل در جذب گردشگران بین اللملی به کشور موفق عمل کنیم.
عضو کمیته علمی سومین جشنواره و سمینار برند تصريح كرد: امروزه برند سازی فقط شامل یک لوگو و یک شعار نیست. بلکه برند بايد سرشار از معانی عاطفی، ارزشی و هم چنین تعریف کننده هويت، هستی و موجودیت یک کشور در بازار رقابتی گردشگری باشد. .
وي با تاكيد براين كه اگر به دنبال جذب حداقل بیست میلیون گردشگر در سال 1404 هستيم بايد برنامه ای در اين راستا تدوين شود چراکه تنها تکيه به داشته های فرهنگی و طبیعی نمی تواند در حوزه بازایابی گردشگری مفید باشد. زمانی این اتفاق می افتد که ما هم در عرصه داخلی و هم عرصه بین اللملی بهترین باشیم و مطابق تصویری که از خودمان به دنیا عرضه کرده ایم، خدمات ارائه کنیم.
رحيم پور خاطر نشان كرد: بهترین روش برای شروع برگزاري همایش ها و نشست های تخصصی، بستر سازي براي ورود اقشار مختلف علمی، پژوهشی و دانشگاهی است به طوريکه نوعی محرک براي حضور بخش غیردولتی محسوب مي شود تا از مزایای برند استفاده کند.
رئیس پژوهشکده گردشگری اضافه كرد: امروزه اگر بخواهیم محصولی را در حوزه کشاورزی و خدمات حوزه گردشگری به فروش برسانیم، اینطور نیست که ابتدا محصول را تولید کرده و سپس مشتری را جستجو کنیم. امروزه بازاریابی یعنی تولید مطابق با نیاز مشتری. ما باید بازارهای هدفمان را شناسایی کنیم، آنها رابخش بندی و مطابق با نیاز، علایق و سلایق آنها محصولی را تولید کنیم که این محصول صاحب نام و کیفیت لازم را داشته باشد.
وي تاكيد كرد: بهترین مکان براي رونق گردشگري، برگزاري سمینار و جشنواره برندسازی و توجه به برند گردشگری است که از اندیشمندان، صاحب نظران و متخصصان و اساتید دانشگاه ها دعوت می کند تا مقالاتی در این زمینه ارائه کنند و با شرکت در کارگاه های آموزشی به ترویج و فرهنگسازی برند در کشور کمک کنند .
رئیس پژوهشکده گردشگری خاطر نشان كرد: در تلاش هستيم تا به مقوله برند از دریچه علمی و تخصصی نگاه کنیم چرا که امروزه کشورهای زیادی در صنعت گردشگری رقیب ایران محسوب می شوند. به این ترتیب ما فقط از حوزه برند می توانیم با این کشورها رقابت کنیم و مزیت ویژه محصولاتمان را به دنیا عرضه کنیم./س