نيروهاي امنيتي لبناني در پي شکست طرح کودتاي گروه آمريکايي چهارده مارس در لبنان دهها نفر از افراد مسلح از جمله بيش از سي نفر از افراد مسلح مخالف سوري را که در آشوبهاي بيروت و طرابلس دست داشتند دستگير کردند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلويزيوني المنار در گزارش ديگري از جزئيات تلاش نافرجام براي کودتا عليه دولت لبنان و سرنگون کردن دولت نجيب ميقاتي نخست وزير اين کشور اعلام کرد : طرح کودتا شکست خورد و طرح عبور به سوي متلاشي کردن دولت از طريق مردم خنثي شد و با تحصني ناچيز پايان يافت و افراد مسلح نيز تحت تعقيب قرار گرفته اند.

اين گروه از موضع خود به صورت تاکتيکي و براي فلج کردن دولت و تعطيل کردن نهادهاي آن عقب نشيني کرده است.
دولت کودتاي گروه چهارده مارس را خنثي کرد و ارتش تصميم گرفت در تعامل با افراد مسلح جديت به خرج بدهد و هسته هاي افراد مسلح را در جاده جديده در بيروت بازداشت کرد و آنها را در طرابلس به محاصره در آورد.

از صد فرد مسلحي که بازداشت شده اند سي و چهار نفر آنها از افراد مسلح مخالفان سوري و چهار فرد مسلح فلسطيني هستند که اين تعداد فرد مسلح مخالف سوري بازداشت شده در بيروت نيز جاي تأمل دارد.

شبکه المنار امروز از بخشهاي ديگري از اين کودتا و چگونگي تدارک و اجرا و چگونگي افشاي اين طرح توسط سران گروه چهارده مارس در نامه آنها به يک مسئول بين المللي پرده برداشت.

آنها در اين نامه به اين مسئول بين المللي گفته بودند :«ما از شما زياد حرف شنوي کرده ايم بنابراين روز يکشنبه نيز به حرفهاي ما گوش دهيد».

عباس فنيش گزارشگر المنار در گزارشي از کودتاي شکست خورده گروه چهارده مارس گفت : نيروهاي چهارده مارس براي کودتاي شکست خورده خود چگونه تدارک ديدند؟

آنچه المنار در گزارش خود عرضه مي کند اطلاعات دقيقي است که با واقعيتهاي ميداني مطابقت دارد.
نيروهاي چهارده مارس پيش از تشييع جنازه وسام الحسن رئيس بخش اطلاعات نيروهاي امنيت ملي لبنان به بالاترين مقام سازمان ملل متحد در اين کشور يعني «دريک بلامبلي» اطلاع دادند «ما از شما زياد حرف شنوي کرده ايم پس ظهر روز يکشنبه نيز تو به حرفهاي ما گوش کن».

فنيش گفت پس از آن نيروهاي چهارده مارس نشست مرکزي تشکيل دادند و تصميم گرفتند دولت را سرنگون کنند و در اين نشست نيز سران چهارده مارس سخناني مطرح کردند که مهر تأييدي بر اين تصميم بود.
اطلاعات نشان مي دهد يکي از سران گروه چهارده مارس به کساني که با وي ملاقات کرده بودند گفته بود بعد از ظهر يکشنبه روز سرنوشت سازي است زيرا جمع زيادي براي تشييع حضور خواهند يافت و پس از آن به مقر نخست وزيري حمله و دولت ميقاتي سرنگون خواهد شد.

اطلاعات همچنين نشان مي دهد از رسانه هاي گروه چهارده مارس خواسته شده بود براي حادثه اي بزرگ در مقر نخست وزيري آماده شوند. در همين راستا گروههاي هوادار حزبي سازمان يافته از بعد از ظهر شنبه گذشته در نزديکي مقر نخست وزيري مجهز شده بودند و تجهيزات لازم از جمله چماق و پرچم در اختيار آنان قرار داده شده بود.

مجهزسازي افراد نيز همراه با بستن جاده ها بود که از ظهر آغاز شده بود و افراد مسلح نيز مستقر شدند که اقدامات آنان کشور را فلج کرد. در اين ميان اطلاعاتي به سازمانهاي امنيتي مأمور حفاظت از مقر نخست وزيري رسيد که تأييد کننده تصميم نيروهاي چهارده مارس براي حمله به اين مقر بود و به همين سبب نيز اين نيروها خودشان را آماده کردند تا جلوي اين حمله را بگيرند.
در ميدان چه گذشت؟ آغاز کار از تجمع ميدان شهدا در بيروت و يک روز پيش از مراسم تشييع بود.

همچنانکه ملاحظه مي کنيم سخنراني ها کامل کننده بيانيه نشست مرکزي نيروهاي چهارده  مارس بود.

يکي از سخنرانان گفت :« ما به هيچ يک از حرفهاي سخيف و بي ارزش فردي به نام نجيب ميقاتي گوش نمي کنيم و با نخست وزيري وي مخالفيم».

مقر نخست وزيري پس از اين تجمع با چادرهايي که در مقابل آن زده شد به محاصره در آمد و ميدان رياض الصلح به عرصه رسانه اي تبديل شد و رسانه ها به درخواست چهارده مارس به منظور آماده باش براي يک رويداد بزرگ پاسخ دادند.

مجري يکي از اين رسانه ها که در اين ميدان مستقر بود در پخش زنده تلويزيوني گفت :« ما امشب از اينجا از ميدان رياض الصلح با شما هستيم».

فنيش گفت همزمان بر تعداد جوانان در مقابل مقر نخست وزيري افزوده شد و آنها نيروي حمله کننده تشکيل دادند که با تجهيزات تأمين شده در واقع نوک پيکان حمله به مقر بودند و در اين گروه حمله نيز اعضاي احزاب « نيروهاي لبناني ، احرار و المستقبل »شرکت کرده بودند.

اين صحنه با پايان طرح بستن جاده هاي اصلي در بيروت و طرابلس تا جنوب کامل شد.

ظهر روز يکشنبه يعني زمان تشييع جنازه و زمان اجراي طرح کودتا فرا رسيد.

همچنانکه در تصوير ديده مي شود فواد سنيوره ( نخست وزير اسبق و از سران گروه فتنه گر چهارده مارس) به نادر حريري تأکيد مي کند در خارج از محل تشييع سخنراني خواهد کرد و با دست نيز اشاره کرد.

اما تلاش مفتي شعار براي متقاعد کردن فوادسنيوره براي پرهيز از اين سخنراني بي نتيجه بود و سرلشگر اشرف ريفي مدير کل نيروهاي امنيت داخلي لبنان نيز از اين موضوع ناراحت شد.

سنيوره با هدفي که داشت و به سرعت نيز بر ملا شد ، سخنراني‌اش را آغاز کرد.

سخنان تحريک آميز سنيوره پايان يافت و يکي از مجريان حزب المستقبل صحبت کرد و از طرح پنهان چهارده مارس پرده برداشت.

او فرياد زد « نجيب ميقاتي امروز سقوط خواهد کرد».

فنيش گفت همچنانکه در تصاوير مي بينيم هواداران چهارده مارس از نقطه اي که کمتر مورد حمايت نيروهاي امنيتي است وارد شدند و پرچمها و پلاکاردهايي در دست همه مهاجمان بود و بدين ترتيب حمله به مقر نخست وزيري آغاز شد.

در پيشاپيش مهاجمان ، هواداران حزب المستقبل و احرار و نيروهاي لبناني حضور داشتند. تصاوير بيانگر رفتارهاي تحريک آميز آنهاست و نيازي به توضيح نيست.

طرح کودتا به اجرا در آمد و رسانه ها نيز حضور داشتند تا در يک چشم به هم زدن پيشقراولان اين حمله را پوشش دهند اما نيروهاي امنيتي نيز با اطلاعات قبلي که داشتند در آماده باش بودند و گازهاي اشک آور نيز تهيه شده بود.

ارتش لبنان درنگ نکرد و کودتا شکست خورد و «دريک بلامبلي» ظهر روز يکشنبه پاسخش را از نيروهاي گروه چهارده مارس به خوبي دريافت کرد.

برچسب ها: لبنان ، کودتا ، میقاتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار