رئیس دیوان عالی کشور:

مشکل کنونی جامعه افزایش بد اخلاقی‌ها است

آیت‌الله محسنی‌گرکانی با انتقاد از افزایش بداخلاقی‌ها در سطح جامعه، ایجاد وحدت بین اقتصاد، اخلاق و ادب را خواستار شد و تأکید کرد که همه مسئولان در این مسیر وظیفه دشواری بر عهده دارند.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، نشست هیات عمومی دیوان عالی کشور صبح روز سه‌شنبه برگزار شد.

رئیس دیوان عالی کشور در ابتدای این نشست ضمن تسلیت هفتم ذی الحجه سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام محمد باقر (ع) گفت: اکنون در روزهای مبارک و ارزشمند دهه ذی حجه هستیم و فضیلت عبادت و نیایش در این ایام بسیار بالاست. بویژه برای کسانی که از بلاد مسلمین برای زیارت خانه خدا به مکه مکرمه مشرف گردیده‌اند. کعبه نخستین خانه‌ای ست که خداوند برای مردم و نیایش آنها قرار داده است. همان خانه‌ای که در سرزمین مکه، حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام پایه‌های آنرا بالا بردند. در حقیقت خانه کعبه پیش از حضرت ابراهیم بلکه از زمان حضرت آدم بر پا شده بود. خانه‌ای که دارای برکات فراوان و مایه هدایت جهانیان است.

وی در ادامه افزود: یکی از فضیلت‌ها در دهه ذی‌حجه مواعده و مکالمه خداوند با جناب موسی در کوه طور است. حضرت موسی در این ایام توفیق پیدا کرد در کوه طور با خدا سخن بگوید. از دیگر فضیلت ها در این ماه پربرکت، عید سعید غدیر خم است که عید امامت و عید ولایت است.

محسنی‌گرکانی خاطرنشان کرد: علامه مجلسی از شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه روایتی نقل کرده است از امام صادق (ع) که، حضرت موسی از جبرئیل سؤال کرد کسانی که به زیارت خانه خدا می‌آیند، اجر و پاداش و مزدشان چیست؟ جبرییل فوری جواب نداد و بیان داشت باید از خداوند سؤال کنم. و پس از دریافت پاسخ، پیام خداوند را به حضرت موسی ابلاغ کرد که خداوند تبارک و تعالی می فرمایند"زیارت کننده کعبه را در عالی‌ترین مقام اعلی قرار می دهم و با پیامبران و صدیقین و شهداء و صالحین آنها را محشور می کنم و اینها چه هم نشینان خوبی هستند".

رئیس دیوان عالی کشور افزود: بنابراین زیارت خانه خدا و اماکن مقدسه به طور کلی موجب ارتقاء فرهنگ جامعه است و عامل مهمی برای پیشگیری از جرایم است.

وی با بیان این سؤال که در مقطع کنونی راه حل آشتی دادن جامعه و مسئولان با اخلاق اسلامی و برون رفت از وضعیت موجود چیست؟ بیان داشت: همه ما با فرهنگ دین و قرآن بزرگ شده‌ایم اما متأسفانه جامعه ما در سراشیبی سقوط دین و اخلاق حرکت می‌کند و معنویت در جامعه در حال کاهش است. اگر ما بخواهیم مدینه فاضله را ایجاد کنیم باید سطح فرهنگ عمومی، مخصوصا در مسئولین و سپس در میان مردم و جوانان بالا برود وتازمانی که این اتفاق نیفتد، ما همچنان با چالش‌های جدی روبرو هستیم.

به گزارش ديوان عالي كشور، آيت‌الله گرگاني تصریح کرد: اکنون که کشور دچار تحریم‌های دشمن از یک طرف و تشتت ها از طرف دیگر شده است، مسئولان کشور باید به دو نکته مهم و اساسی توجه کنند: اولا معیشت مردم و اقتصاد کشور و ثانیا تدبیری اتخاذ کنند که بازار اقتصاد و اخلاق اسلامی توأما رواج پیدا کند. این کار باید از بالا شروع شود. ما نباید به بیان این مساله بسنده کنیم که مقام معظم رهبری فرمایشات خوب و راه گشایی را بیان می کنند. ما هم باید از روش و اخلاق و سخنان ایشان پیروی کنیم. بنابراین سران سه قوه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات، اساتید دانشگاه‌ها، روحانیین، ائمه جمعه و بویژه آموزش و پرورش مسئولیت سنگینی در این راستا به عهده دارند و همه اینها مسئولند.

رئيس ديوان عالي كشور با بیان اینکه مشکل کنونی جامعه، افت سطح اخلاق اسلامی و افزایش بد اخلاقی‌هاست، خاطرنشان کرد: بنده هم مسئولم و همه ما مسئولیم زیرا ساختار تربیت و انسان سازی جوان‌های این ممکلت به عهده این نهادها است و اینها باید به پا خیزند. باید تربیت و اخلاق و اقتصاد را توأما ببینند و دنبال کنند و اگر این وحدت اتفاق بیفتد مطمئن باشیم دشمن هیچ غلطی نمی تواند بکند. منتهی نقص در خود ماست. ما باید اول خودمان را بسازیم و جامعه‌مان را متشکل به شکل اخلاقی و اسلامی بکنیم. آنگاه جوان‌ها هم دنبال ما خواهند آمد. امیدوارم خداوند به همه مسئولین و خصوصاً مسوولان قوه قضاییه که در اجرای عدالت پیشگام است توفیق روز افزون عطا کند.
 
انتهاي پيام/ش3
برچسب ها: وحدت ، اقتصاد ، اخلاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار