مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با آغاز فصل بازگیری، مستند صید و زنده گیری پرندگان شکاری در نوار ساحلی سیستان و بلوچستان در حال انجام است.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، خسرو افسری اظهار داشت: با فیلمبرداری این مستند سعی شده به تصویر کشاندن ماجرای شکار غیرقانونی بازهای شکاری از یک سو و مقابله مأموران اجرایی محیط زیست برای حفاظت این گونه‌های تحت حمایت از سوی دیگر باشد.

وی افزود: هر ساله از اوایل مهرماه الی نیمه دوم آبان‌ماه با معضل کوخه نشینی و زنده گیری و قاچاق پرندگان شکاری در استان مواجه هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: شکار این پرندگان با ارزش و خارج کردن آنها از چرخه طبیعت بر خلاف قوانین و مقررات شکار و صید جمهوری اسلامی ایران و معاهده کنوانسیون بین‌المللی سایتیس است.

افسری ادامه داد: مأموران اجرایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بر حسب رسالت و وظیفه قانونی خود هر ساله طی گشت و کنترل‌های مستمر و شبانه‌روزی در مناطق تحت مدیریت و زیستگاه‌های طبیعی حضور مستمر داشته و با افراد متخلف مطابق ضوابط و مقررات برخورد می‌کنند.

وی تصریح کرد: این مستند علاوه بر به تصویر کشاندن زحمات محیط بانان، قصد  دارد چرخه شکار و زنده گیری پرندگان شکاری در طول نوار ساحلی استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و نحوه انتقال و قاچاق آنها را به کشورهای حاشیه خلیج فارس، چگونگی دست آموز کردن آنها را در امارات و سرانجام استفاده از این پرندگان در مراسمات سنتی و مسابقات اعراب را به نمایش بگذارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: پرندگان شکاری در رأس هرم غذایی قرار دارند و دارای ارزش‌های اکولوژیکی و زیستی فراوانی بوده لذا خارج کردن آنها از چرخه طبیعت، باعث بهم خوردن شبکه ‌های حیاتی اکوسیستم‌های طبیعی شده و این بی نظمی باعث بروز اختلالات ناگواری در طبیعت می‌شود.

افسری افزود: از آنجایی که اکثر پرندگان راسته بازهای شکاری به عنوان کنترل کننده‌های آفات در طبیعت نقش بسیار مهمی در تنظیم جمعیت جوندگان و خزندگان موذی و حتی علفخواران بیمار و ضعیف ایفا می‌کنند و فقدان هر یک از آنها در نتیجه دخالت‌های انسان، ضمن تخلیه ژنتیکی باعث افزایش جمعیت جوندگان و خزندگان شده و در نتیجه بروز هرج و مرج در اکوسیستم غیرقابل اجتناب است.

وی گفت: مستند صید و زنده گیری پرندگان شکاری با همکاری صدا و سیمای سیستان و بلوچستان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان در نوار ساحلی در حال انجام است./ج1

برچسب ها: زاهدان ، محیط زیست ، مستند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.