آشنايي با سياره زهره ، رويداد هاي نجومي و خبرهاي جذاب دنياي ستارگان از جمله بخش هايي هستند كه توي اين شماره از رصدگاه آسمان مورد بررسي قرار گرفته است.

محمد رضا شعباني كارشناس مركز نجوم آوا استار در گفتگو باخبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران گفت:اولين رويداد نجومي نيمه اول آبان مربوط است به ماه بدر يا كامل كه در شامگاه هشتم آبان ماه ساعت 23:30 در آسمان خواهد درخشيد و علاقمندان مي توانند با در دست داشتن يك دورين دوچشمي ساده به راحتي عوارض سطحي آن را رصد كنند.

وي افزود: كره ماه تنها قمري است كه در مداري مشخص به دور زمين در حال چرخش مي باشد و و درخشان ترين جرم آسمان است كه ما نا ظران زميني مي توانيم آن را با چشم غير مسلح رصد كنيم.

ماه همنشين پروين مي شود

شعباني اظهار داشت :‌خوشه ستاره اي پروين يكي از اجرام آسماني مهم در ميان ستارگان است كه داراي 7 ستاره اصلي مي باشد كه به آن هفت خواهر نيز مي گويند اين هفت ستاره با چشم غير مسلح در آسمان صاف قابل رويت است.

وي عنوان كرد: دهم آبان ماه ساعت 23:30 اين خوشه زيبا در قسمت شمالي ماه قرار مي گيرد كه مقارنه اين دو جرم با چشم غير مسلح قابل روين خواهد بود .

ماه با مشتري ديدار تازه مي كند

شعباني ياد آور شد :سياره مشتري كه بزرگترين سياره منظومه شمسي است و جنسي از گاز دارد به غول منظومه شمسي معروف شده كه در برخي از شبها با چشم غير مسلح به صورت يك ستاره پر نور سفيد در آسمان قابل رويت مي شود.

وي تاكيد كرد: دوازدهم آبان ماه سياره مشتري در قسمت شرقي ماه جاي خواهد گرفت و با هم مقارنه جذابي را خواهند ساخت كه باچشم در آسمان ايران ساعت 5 صبح قبل از طلوع خورشيد رويت مي شود.

زهره پر نور ترين جرم آسمان بعد از ماه

سياره زهره يا ونوس که نام ديگر آن ناهيد است دومين سياره سامانه خورشيدي محسوب مي شود که بعد از ماه، درخشان‌ترین جرم آسمانی مي باشد و در تاريکي کامل آسمان با چشم غير مسلح قابل رويت است.

ناهید داغ‌ترین سیاره در منظومهٔ شمسي که جو ضخیم و غلیظ اطراف آن رصد سطح آن رابسيار دشوار کرده و ناهید در مداری دایره‌وي و با فاصله ۱۰۸ میلیون کیلومتر به دور خورشید در حال چرخشه

هيچ قمري در اطراف اين سياره در حال چرخش نيست و ناهيد قطري حدود 12 هزار و104 کیلومتر را به خود اختصاص داده و داراي جرمي حدوداً معادل ۸۱ درصد جرم زمین و چگالی نزدیک به ۹۵ درصد چگالی زمین است اين سياره به دليل شباهت هايي که با زمين دارد به خواهر زمين در منظومه شمسي معروف شده.

براي انجام تحقيقات مختلف تا کنون 4 سفينه و ماهواره را به سمت آن پرتاب کرده اند که از جمله آنها مي توان به سفینه مارینر ۲، که در سال ۱۹۶۲ پرتاب و از فاصله ۳۵ هزار کیلومتری ناهید گذشت و يا سفینه مارینر ۱۰ که در فوریه ۱۹۷۴ از ارتفاعی کمتر از 6هزار و 500 کیلومتری اين سياره عبور کرد و آخرين کاوشگر مداری ونوس‌اکسپرس که یازدهم آوریل سال ۲۰۰۶ میلادی وارد مدار سیاره ناهید گشت و پس از یک روز موفق شد اولین تصویر را از قطب جنوب این سیاره برداشت کند اشاره کرد.

هر روز 4 بار غروب خورشيد را ببينيد

اگر شما هم جز افرادي هستيد كه از تماشاي غروب آفتاب لذت مي برديد حتما از خواندن اين خبر خوشحال مي شويد .

به تازگي سياره اي در يك منظومه چهار تايي با نامph1 كشف شده است كه در حال چرخش به دور يك ستاره دوتايي است اختر شناسان اعلام كردند احتمالا اين سياره قري حدود 6 برار زمين دارد و در آن مبي توان هر روز 4 بار شاهد غروب خورشيد بود./ع2

برچسب ها: رصدگاه ، آسمان ، نجوم ، جذاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار