در ‌آخرین شماره از رصد گاه سال 90 خبرهای جالبی از دنیای ستارگان و اطلاعاتی درباره صورت فلکی كب اکبر در اختیار شما خواهیم گذاشت.

**دو ماه کامل در یک روز
امیراله مانی، کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار گروه نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: در هجدهم اسفند ماه روز پنج شنبه ما می توانیم ماه بدر یا ماه کامل را در آسمان داشته باشیم.
وی افزود: ماه در ساعت 13:10 در روز کامل می شود اما برای ما ساکنان ایران قابل رویت نخواهد بود.
الرمانی تاکید کرد: چون کامل شدن ماه با ظهر شرعی یکی اتفاق می افتد ما شاهد دو ماه کامل در آسمان خواهیم بود.
وی اظهار داشت: در صبحگاه و شامگاه این روز در تاریکی هوا می توانیم دو ماه کامل را در آسمان رصد کنیم.

** مشتری و زهره از نزدیک با هم دیدار می کنند
علی ابراهیمی سراجی، کارشناس مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم در ادامه گفت: شامگاه بیست و سوم اسفند ماه دو جرم بسیار زیبای مشتری و زهره به نزدیک ترین فاصله خود در آسمان می رسند.
وی افزود: این نزدیکی با چشم غیر مسلح قابل رویت است و به شکل دو ستاره پر نور در آسمان خودنمایی می کنند.

** تا قبل از پایان زمستان سنگ بزرگ را در آسمان ببینید
فاطمه خراسانی مسئول علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در ادامه اظهر داشت: این صورت فلکی که کب اکبر نام دارد در قسمت جنوب و جنوب شرقی آسمان قابل رویت است.
وی افزود: ارتفاع این صورت فلکی از زمین 36 درجه است و رصدگران می توانند به راحتی آن را در آسمان شب بیابند.
خراسان عنوان کرد: یکی از مشخصات برجسته این صورت فلکی وجود ستاره شرامی –سمانی است که یکی از سه ستاره مثلث زمستانی محسوب می شود و به رنگ سفید است.

*** جهان پر از آب کشف شد
دانشمندان موفق به کشف سیاره G214 که مملو از آب است شدند این سیاره بزرگتر از زمین است و محیط اطراف آن را بخار خاصی در بر گرفته که با بخار موجود در سایر سیارات متفاوت است.
ستاره شناسان معتقدند این سیاره در واقع یک جهان آبی با یک اتمسفر بسیار ضخیم و مه آلود است.

*** کشف دهانه آتشفشانی در سیاره عطارد
فضا پیمایی با گرفتن تصاویر رنگی از سطح سیاره گریز پای عطارد مواد زرد رنگی را به تصویر کشیده که از دهانه سفید رنگ این آتشفشان در این سیاره به بیرون پرتاب شده است.
دانشمندان اعلام کردند، بزرگی این دهانه تقریبا ده برابر جسم آسمانی است که با سطح این سیاره برخورد واین دهانه آتشفشانی را به وجود آورده است./عط