رئيس اداره اول خاورميانه و شمال آفريقاي وزارت امور خارجه در نشست بررسي مسائل سوريه که با حضور سفير اين کشور در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد، گفت: سوريه به عنوان مهندسي معکوس غرب و رژيم صهيونيستي مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، مجتبي فردوسي‌پور اداره اول خاورميانه و شمال آفريقا وزارت امور خارجه در نشست بررسي مسائل سياسي و ديپلماتيک سوريه که در تالار جابربن حيان دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد، اظهار داشت: قبل از طرح موضوع آتش بس در عيد قربان به وسيله اخضر ابراهيمي، رئيس جمهور ما در سفرهاي اخير خود به کشورهاي منطقه اين موضوع را مطرح کرد و اين در شرايطي است که درباره مسائل منطقه برخي از غربي‌ها معتقدند مرزهاي اسلامي مرزهاي خونيني است و هيچ وقت به سوي صلح و آرامش نمي‌رود.

رئيس اداره اول خاورميانه و شمال آفريقاي وزارت امور خارجه ادامه داد: آنها براساس تئوري توطئه مسائل منطقه را دنبال مي‌کنند اما با تاثير مستقيمي که انقلاب اسلامي بر تحولات منطقه گذاشته آمريکايي‌ها از اين تحولات عقب مانده‌اند.

فردوسي‌پور تصريح کرد: برخي ديگر معتقدند که آمريکايي‌‌ها بايد منطقه را دچار خلا امنيتي کنند و مصالح منطقه را به نفع خود و حفظ وضعيت موجود رقم بزنند لذا سوريه به عنوان مهندسي معکوس غرب و رژيم صهيونيستي مطرح شده و با توجه به اينکه از جبهه کشورهاي عربي تنها سوريه است که با اسرائيل معاهده‌اي نداشته توطئه عليه اين کشور اجرا شد.

وي افزود: شروع درگيري‌هاي سوريه از اعتراضات شهر "درعا" بود که اگر درست مديريت مي‌شد و در اين زمينه اشتباه صورت نمي‌گرفت قابل حل بود اما دشمنان اين معارضه را از حوزه معارضه مردمي به معارضه مسلحانه کشاندند اما پس از ناکامي آن صحبت از اقدامات ديپلماتيک در سوريه کردند که هم به منظور جلب حمايت ملي و ايجاد نارضايتي در مردم و هم حمايت از گروه‌هاي مسلح تروريست بود.

فردوسي‌پور اظهار داشت: ضديت با دشمن اصلي جبهه عربي و اسلامي در سوريه بيشتر از ساير کشورهاي عربي بوده و در انتخابات نيز بيش از نيمي از مردم از حاکميت فعلي حمايت کردند لذا وقتي حرکات سياسي و ديپلماتيک نيز براي غربي‌ها جواب نداد پس از هشت ماه مجددا به معارضات مسلحانه روي آوردند.

رئيس اداره اول خاورميانه و شمال آفريقاي وزارت امور خارجه ادامه داد: اولين قضيه هم در اين باره تهديداتي بود که از سوي اتحاديه عرب براي تعليق سوريه در اين اتحاديه و قطع روابط با آن صورت گرفت اما پروسه اقدام اتحاديه عرب و همچنين اقدامات غرب و اروپا حاصلي نداشت و پرونده سوريه به شوراي امنيت رفت که در آنجا سه بار خواستند تا براي اقدام  عليه سوريه مجوز بگيرند که اين هم نتيجه‌اي نداشت.

وي با اشاره به اينکه کوفي عنان با ويژگي‌ها و ارتباطات خاص خود تلاش بسياري را به خرج داد، تاکيد کرد: کوفي عنان با تعجيل خود نتوانست از کمک‌هاي مالي کشورهاي خارجي به گروه‌هاي مسلح فشار بياورد لذا دامنه معارضات مسلحانه در سوريه گسترش يافت از اين رو تنها برگزاري يک کنفرانس بين المللي در وضعيت اجماع مي‌توانست مشکل را حل کند لذا لاوروف وزير امور خارجه روسيه به ايران آمد و با مقامات کشورمان مشورت کرد اما در کنفرانس ژنو غربي‌ها ايران و سوريه را دعوت نکردند زيرا ايران را نيز بخشي از مشکل دانستند در حالي که روسيه اعلام کرد که بدون کمک ايران نمي‌توانست به حل مشکل اميدي داشت از اين رو فرايندي که در ژنو شکل گرفت نيز موفق نبود و عنان استعفا داد.

فردوسي‌پور اظهار داشت: از اينجا بود که اخضر ابراهيمي با سوابق ديپلماتيک الجزايري و عرب خود وارد قضيه شد که با توجه به وجه عربي او خيلي‌ها تصور مي‌کنند او بتواند خلا عنان را پر کند اگرچه اخضر ابراهيمي تا به حال طرح خود را ارائه نداده و مي‌گويد که بايد با صبر جلو رفت اما داده‌هاي کنفرانس ژنو يعني بردن به دوره انتقالي را دادند.

وي با بيان اينکه روسيه و چين در نشست تهران که با حضور بيش از 30 کشور شرکت کننده درباره مسائل سوريه برگزار شد از ابتکار عمل ايران استقبال کردند، افزود: با کليد خوردن کنفرانس مکه مرسي پيشنهاد حضور چهار کشور ايران،‌ ترکيه مصر و عربستان را براي حل مسئله سوريه داد لذا از آن پس ايران جزئي از راه حل مسئله سوريه شناخته شد.

رئيس اداره اول خاورميانه و شمال آفريقاي وزارت امور خارجه تصريح کرد: وزراي خارجه ترکيه، ايران و مصر در نشست عمومي سازمان ملل براساس داده‌هاي مشترک توافق کردند تا خشونت‌ها متوقف شود و راه حل مشکلات براساس معادلات سوري- سوري صورت گيرد.

فردوسي‌پور با اشاره به نقطه کانوني سياست‌هاي غرب عليه سوريه گفت: غربي‌ها به دنبال اقدامات نظامي و ايجاد وضعيت جنگي مانند سناريوي ليبي بودند و اقداماتي ازسوي ترکيه را در اين باره کليد زدند تا مناطق پرواز ممنوعه را ايجاد کنند اما اين اقدامات به سه دليل موفق نبوده اول اينکه هنوز  ارتش سوريه حيات دارد و پابرجاست و پس از 19 ماه بحران را کنترل کرده دوم اينکه سوريه از موشک‌هاي بال استيک برخوردار است و اقدام نظامي براي ناتو پر هزينه است و سوم  اينکه آمريکا تسليحات ميکروبي و شيميايي را براي حمله نظامي مانند ليبي بهانه کرده تا يک توافق نانوشته روسي- آمريکايي را به اجرا درآورد که اين هم موفق نبوده است.

فردوسي‌پور اظهار داشت: حضور نيروهاي افراطي و تندروي سلفي و القاعده اين وضعيت را در گسترش انتخابات منطقه‌اي افزايش داده است که نمونه آن را در لبنان مي‌بينيم و موضوع پاکستاني شدن امنيت ترکيه و اقدامات تروريستي در عراق و يا اردن نيز بر اين اساس مطرح است لذا غرب به اين نتيجه رسيده که گزينه حمله نظامي نمي‌تواند اجرا شود و تنها راه کار سياسي بايد دنبال شود.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران تنها براساس معادله سوري- سوري و حل مسائل به صورت دموکراتيک و تعيين سرنوشت توسط مردم سوريه معتقد است که اين فرآيند ديپلماتيک بايد اجرا شود.

فردوسي‌پور درباره سفر امروز معاون وزير خارجه روسيه به تهران گفت: طرح آتش بس در عيد قربان يکي از موضوعات مذاکره با معاون وزير خارجه روسيه است و ما اساسا با روس‌ها براي حل اين مشکلات در ارتباط هستيم.

رئيس اداره اول خاورميانه و شمال آفريقاي وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: ابتکارات نشست‌هاي چهارجانبه که با پيشنهاد مرسي برگزار مي‌شود دنبال شده و به همراه رايزني‌هايي که ايران و روسيه از قبل داشته‌اند نتيجه اين بوده که کمک مالي و تسليحاتي دولت‌هاي خارجي به گروه‌هاي تروريست بايد متوقف شود.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار