عید قربان نمایانگر اوج بندگی انسان در پیشگاه آفریننده بزرگی است كه نسیم رحمتش لحظه ای از نوازش بندگان شوریده اش باز نمی ایستد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ عید روز مباركی است كه شادی ها در آن تكرار می شود و مردم در روز عید با هدیه دادن همدیگر را به شاد بودن ، دوستی و صمیمت فرا می خوانند.

از منظر مولا علی (ع) عید روزی است كه آدمی از معاصی بدور باشد و گامی برای تقرب به پروردگارش بردارد.

واژه قربان در فرهنگ های لغت به معنی صدقه ، تصدق و هر چیزی كه وسیله تقرب به خداوند محسوب شود معنی شده و شخص قربانی كننده با این عمل به محبوب و معشوق خویشتن عرض ارادت كرده و نهایت عشق و اشتیاق درونی خود را با اهدای قربانی نسبت به او اظهار می كند.

مطابق تعالیم آسمانی قرآن كریم ، قربانی كردن تنها یك سنت ابراهیمی نیست بلكه سابقه ذبح قربانی به آدم ابوالبشر (ع ) بر می گردد.

واقعه تاریخی باشد اما قربانگاه حضرت ابراهیم (ع) حقیقتی تكان دهنده و عبرت آموز است كه اوج از خودگذشتن و منتهای توكل به معبود یكتا در آن به نمایش گذاشته شده است.

مقام معظم رهبری در فرازی ، عید الضحی را نمادی برای پویندگان طریق حقیقت و امتحانی بزرگ می دانند و می فرمایند: امتحان یعني عبور از وادي محنت. یك محنتي را ، یك شدتي را جلوي پاي یك انساني یا یك ملتي می گذارند ، عبور از این محنت امتحان است اگر توانست عبور كند به آن منزل مقصود میرسد و اگر نتوانست استعداد مندرج در وجود خود را بروز دهد ، نتوانست بر هواي نفس غالب بیاید و عبور كند می ماند.

در تعالیم اسلامی هدف از ذبح قربانی در روز عید ، فدا كردن مال و انفاق آن در راه خدا ، دستگیری از نیازمندان ، سیر كردن گرسنگان و رسیدن به مقام عالی تقوی ذكر شده است.

با تامل در ظاهر و باطن اعمال عید قربان پرده از این حقیقت مسلم برداشته می شود كه گوشت یا خون قربانی هایی كه زائران خانه خدا هنگام توقف در منا ذبح می كنند به خدا

نمی رسد بلكه هدف از این عمل شكوفا شدن روح ایثار ، تجلی عشق ، تقوا و تقرب به خدا است./س

برچسب ها: اردبیل ، عید ، قربان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.