تار و پود قالي ايراني با حمايت مسئولان در سايه ثبات بازار بافته خواهد شد و از بين بردن موانع توليد در شرايط کنوني بازارهاي جهاني را به تسخير فرش دستباف ايراني در مي آورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، صنعت فرش ايران به لحاظ صادراتي، کسب درآمد ارزي و اشتغالزايي اهميت بسيار بالايي دارد که متأسفانه در پي عدم حمايت مسئولان توليد آن کاهش يافته است.

براساس اين گزارش، با توجه به اينکه فرش يکي از اقلام صادرات غيرنفتي محسوب مي شود در عرصه هاي تجاري و پژوهشي جهان از جايگاه ويژه اي برخوردار است.

بنابراين حمايت جدي مسئولان براي حفظ واحدهاي توليدي و ادامه فعاليت آنها جلوگيري از کاهش توليد فرش دستباف و حفظ بازارهاي جهاني يک ضرورت است.

لازم به ذکر است، گزارش ها حاکي از آن است که توليد فرش دستباف در کشور به دلايل متعددي کاهش يافته است و قاليبافان تمايلي به توليد فرش ندارند در صورتي که با وجود افزايش قيمت انواع فرش هنوز تقاضا براي خريد آن بسيار زياد است.

در ادامه اين گزارش، معصومي کارشناس فرش در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: مواد اوليه وارداتي مورد استفاده در توليد فرش دستباف تحت تاثير از نوسانات ارزي بسيار افزايش يافته است که همين امر موجب نگراني بافندگان در بازگشت سرمايه شده است.

معصومي ادامه داد: قيمت ابريشم وارداتي طي يک سال گذشته از هر کيلو 35 دلار به 190 دلار در سالجاري رسيده است.

اين کارشناس فرش خاطرنشان کرد: بافنده فرش با تاثير از نرخ روز ارز براي تامين مواد اوليه و توليد فرش اقدام مي کنند اما با توجه به اينکه کمترين زمان اتمام بافت فرش 6 ماه است تضميني براي برگشت سرمايه وجود ندارد که لازمه اين امر ثبات در نرخ ارز است.

معصومي اظهار داشت: قيمت قالي در حال حاضر بسيار افزايش يافته است و براي بافنده اي که امروز اقدام به فروش مي کند بسيار سودآور است.

همچنين در ادامه اوتادي کارشناس فرش در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،‌ اظهار داشت: توليدکنندگان و بافندگان فرش در تامين مواد اوليه مشکلي ندارند اما تاثيرپذيري از نرخ ارز در قيمت مواد اوليه يک چالش اصلي براي آنان شده است.

وي در پايان گفت: مديريت و نظارت کافي تنها راهکاري است که باعث بهبود وضعيت توليد فرش دستباف خواهد شد.

گزارش از زينب عبدي
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار