رییس مركز بهداشت استان خوزستان گفت: كلیه هزینه های سیرمراحل درمانی سل از آزمایش های بیماریابی تا دارو و درمان، به طور كامل رایگان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛دكتر 'شهرام رفیع'در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به این كه مردم درصورت بروز علائم بیماری، باید هرچه سریع تر به پزشك مراجعه كنند گفت: درمان سل در تمامی مراكز بهداشتی درمانی استان انجام می گیرد.

وی با طولانی خواندن سیر درمان بیماری افزود: دوره درمان بیماری سل شش ماه به طول می انجامد كه اگر بیمار داروها را به موقع مصرف نكند، بیماری در بدن شخص قوی شده و نسبت به داروها مقاوم می گردد، كه باعث طولانی تر شدن دوره درمان می شود.

رفیع تصریح كرد: هرچه بیماری شخص سریع تر كشف شود، و بیمار داروهای خود را به طور منظم مصرف كند، دوره درمان بیماری او نیز كمتر است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز ادامه داد: عامل بیماری، یك میكروب است كه در ریه های انسان جای می گیرد و مهم ترین نشانه این بیماری سرفه بیش از دو هفته می باشد كه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه كرد: تب طولانی مدت، تعریق شبانه، كاهش اشتها و وزن، ضعف وبی حالی و خلط خونی نیز از دیگر علائم بیماری سل می باشند.

رفیع با بیان اینكه راه انتقال این بیماری تنفسی است اظهار داشت: در مكان هایی كه تجمع انسانی زیاد است، مانند زندان ها و خوابگاه ها، احتمال شیوع این بیماری بیشتر است زیرا بیماری از راه تماس با بیمار برای مدت طولانی منتقل می شود.

رییس مركز بهداشت خوزستان گفت: میكروب عامل بیماری نسبت به نور وخشكی هوا حساس بوده وبه سرعت از بین خواهد رفت وبه همین علت احتمال انتقال بیماری در مناطق فقیر نشین كه دارای خانه ها بدون نورگیر و تهویه كافی هستند بیشتر است كه البته تاثیر سوءتغذیه ناشی ازفقر راهم نباید نادیده گرفت.

وی خاطرنشان كرد: سل بیماری عفونی واگیرداری است كه به بیماری فقرا هم مشهورشده است و دردهه 90 میلادی از طرف سازمان بهداشت جهانی به عنوان یك اورژانس جهانی اعلام شد و همه دولت ها متعهد شدند در زمینه كنترل آن اقدامات لازم را انجام دهند كه جمهوری اسلامی ایران نیز در ادامه، برنامه كنترل سل را جزء برنامه چشم انداز 1404 خود قرار داده است./س


برچسب ها: هزینه ، سیل ، رایگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.