مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس به نقش مهم مناطق آزاد در رونق اقتصاد کشورها اشاره کرد و افزود: مناطق آزاد جایگاه ویژه ای در رشد اقتصاد کشورهای پیشرفته و توسعه یافته دارند و بعنوان اهرم قدرت اقتصاد در بین کشورهای صادرات گرا ایفای نقش می کنند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، نجفی در حاشیه مراسم اختتامیه نمایشگاه توانمندی های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران در تاجیکستان با اشاره به دستاوردهای نمایشگاه توانمندی های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران در تاجیكستان گفت: با توجه به نیازهای كشور تاجیكستان زمینه های مناسبی برای فعالیت تولیدكنندگان و صادركنندگان مناطق آزاد كشور به ویژه منطقه آزاد ارس در این كشور فراهم است.

وی به نقش مهم مناطق آزاد در رونق اقتصاد کشورها اشاره کرد و افزود: مناطق آزاد جایگاه ویژه ای در رشد اقتصاد کشورهای پیشرفته و توسعه یافته دارند و بعنوان اهرم قدرت اقتصاد در بین کشورهای صادرات گرا ایفای نقش می کنند.

نجفی با تاکید بر نقش و اهمیت مناطق آزاد در توسعه مبادلات تجاری و بازرگانی كشورها تصریح کرد: در زمان حاضر پنج منطقه آزاد در تاجیكستان فعالیت دارد و منطقه آزاد 'سغد' بزرگترین منطقه آزاد تجاری این كشور است و منطقه آزاد ارس بعنوان منطقه ای صادرات گرا وتوسعه آفرین می تواند نقش مهمی در رونق روابط بین مناطق آزاد دو کشور داشته باشد.

وی در زمینه ارتباط بهتر اقتصادی و تجاری با تاجیكستان بر ایجاد مركز نمایشگاهی و تجاری ایرانیان در این كشور تاكید كرد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس از امضای یك تفاهم نامه بین معاون دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران و معاون وزیر رشد و توسعه اقتصادی تاجیكستان خبر داد و اظهار كرد: پیشینیه فرهنگی و تاریخی میان مردم ایران و تاجیكستان، دو طرف را به ایجاد روابط در حوزه های مختلف و گسترش تعاملات اجتماعی و اقتصادی سوق می دهد.

نجفی با اشاره به فعالیت هفت منطقه آزاد تجاری، صنعتی و 16 منطقه ویژه اقتصادی در كشور ایران گفت: معافیت مالی در فعالیت های اقتصادی در مناطق آزاد، معافیت از عوارض معمول در كشور، برقراری مقررات اختصاصی كار، اشتغال و امور اجتماعی، برقراری معافیت ارزش افزوده برای محصولات تولیدی در مناطق آزاد و وجود مقررات مبادلات تجاری مناطق آزاد ایران با سایر كشورهای بازارهای هدف از جمله مزیت های مناطق آزاد ایران است.

نجفی به نقش منطقه آزاد ارس برای همكاری های ترانزیتی با تاجیكستان اشاره و اضافه كرد: اقتصاد تاجیكستان به ورود فناوری نیاز دارد و پیشرفت های مناطق آزاد ایران و تاجیكستان در این راه می تواند بسیار مفید باشد.

در آیین پایانی این نمایشگاه یك دار ورنی بافی عشایر ارسباران توسط مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس به سفیر ایران در تاجیكستان اهدا و مقرر شد در موزه خانه ایران به عنوان نماد صنعت ورنی بافی استان در معرض نمایش گذاشته شود/س

 

برچسب ها: مناطق ، اهرم ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.