یک کارشناس مسائل اجتماعی گفت: تصمیمات در خانواده باید با مشارکت همه اعضا گرفته شود و نباید یک مدیریت آمرانه حاکم باشد.

رضا رضاییان کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: خانواده همچون هر جامعه دیگری نیازمند یک مدیریت صحیح است که وقتی حاصل شود علاوه بر موفقیت و احساس امنیت در افراد باعث ایجاد نشاط می شود.
 
وی افزود: مدیریت در خانواده نباید بر اساس اعمال نفوذ و قدرت دیگری صورت گیرد، گاهی اوقات دیده می شود که اعمال مدیریت از سوی پدر و مادر با تکیه بر ابعاد اقتصادی، تحصیلات و حس مالکیت بر مبنای جبر بوده بقیه اعضای خانواده فقط نقش مجری تصمیمات را به عهده دارند و این یک مدیریت آمرانه است.
 
وی با اشاره به برخی پیامدهای این آسیب همچون عدم اعتماد، ایجاد تضاد شخصیتی، سر به طغیان گذاشتن فرزندان و الگوگیری از پدر و مادر گفت: وقتی این شیوه مدیریت در خانواده داشته باشد ناخودآگاه فرزندان نیز از پدر و مادر الگو گرفته و همین رویه را در زندگی پیش می گیرند و سعی می کنند با تهدید خواسته های خود را برطرف سازند که این رفتار می توانند در جامعه نیز تسری یابد.
 
وی اظهار داشت: پدر و مادر به جای اینکه بگویند من بزرگتر هستم، من تجربه ام بیشتر است و هر آنچه که من می گویم باید گوش کنی بهتر است از مدیریت مشارکتی استفاده کنند یعنی تصمیمات با مشارکت همه اعضای خانواده صورت گیرد.
 
وی ادامه داد: مدیریت مشارکتی در خانواده علاوه بر ایجاد حس مسئولیت پذیری باعث بوجود آمدن محیطی برای تفکر همه اعضا می شود و هیچ حرفی بدون فکر و اندیشه تصویب نخواهد شد.
 
وی در پایان گفت: وقتی مدیریت مشارکتی باشد هر کس سهم خود را در اشتباهات پیش آمده خواهد دید و از این رو اقرار به اشتباه نوعی خجالت محسوب نمی شود و حتی انگیزه ای برای تصمیم بهتری خواهد شد ضمن اینکه همبستگی و دلبستگی بین افراد نیز پایدار خواهد ماند./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار