جمهوري اسلامي ايران حدود سه هزار قلم کالاي غيرنفتي را به 170 کشور صادر مي کند و در سال هاي اخير تنوع سبد صادراتي هم افزايش يافته است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، شجاعي سخنگوي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بررسي نوع کالاهاي صادراتي غيرنفتي نشان مي دهد که حرکت از صدور کالاهاي خام و با ارزش افزوده پايين به سمت کالاهاي سرمايه اي و محصولات نهايي با حداکثر ارزش افزوده آغاز شده است و عمده صادرکنندگان ما تلاش مي کنند محصولات با ارزش را در بازارهاي خارجي عرضه کنند که درآمد خوبي هم نصيب آنها مي شود.

وي افزود: روند صادرات کالاهاي غيرنفتي در 6 ماه اخير رو به افزايش بوده است و خوشبختانه ظرفيت ها و زيرساخت هاي خوبي براي اين کار فراهم کرده ايم.

شجاعي افزايش رقابت پذيري و بازاريابي هوشمند را از رموز موفقيت در بازارهاي صادراتي دانست و گفت: هر اندازه از صادرات موادخام فاصله بگيريم به معني افزايش بهره وري تجارت خارجي خواهد بود.

وي با اشاره به رقابت پذيري برخي کالاهاي صنعتي که در اولويت هاي نهم و دهم واردات قرار دارد اشاره کرد و افزود: در حوزه لوازم خانگي بازارهاي خوبي داريم و استقبال مردم هم از اين کالاها نشان مي دهد در بحث مديريت ارز بايد تلاش کنيم واردات اين بخش که کالاهاي مشابه و برتر در داخل توليد مي شود به حداقل برسد که سالانه ارزش آن 12 ميليارد دلار هم برآورد مي شود.

سخنگوي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اولويت بندي کالاها براي تخصيص ارز در مرکز مبادلات ارزي هم با همين رويکردها صورت گرفته است و طبق قانون هم بايد از واردات کالاهايي که مشابه داخلي آن توليد مي شود جلوگيري کنيم.

شجاعي همچنين از افزايش صدور خدمات فني و مهندسي خبر داد و پيش بيني کرد صادرات اين حوزه از 4 ميليارد دلار سال گذشته هم بيشتر شود./س
برچسب ها: صنعت ، معدن ، تجارت ، صادرات ، غیرنفتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار