مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با تشریح عملکرد اکتشاف نفت و گاز در خلیج فارس از انجام نخستین عملیات لرزه نگاری 4 بعدی در میدان نفتی ابوذر خبر داد و گفت: انجام فعالیت‌های جدید اکتشافی نشان دهنده افزایش ذخایر نفت و گاز ایران است.

محمود زیرکچیان‌زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، درباره آخرین وضعیت فعالیت‌های اکتشافی ایران در خلیج فارس، گفت: در حال حاضر چندین پروژه اکتشافی و لرزه نگاری سه بعدی و چهار بعدی به منظور شناسایی ذخایر جدید هیدروکربوری در خلیج فارس آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اعلام اینکه با اجرای عملیات لرزه‌نگاری سه بعدی در میدان فروز B، احتمال دستیابی به افق‌های اکتشافی جدید نفت و گاز در آب‌های در خلیج فارس وجود دارد، تصریح کرد: در سال 2000 میلادی، عملیات لرزه‌نگاری دوبعدی در تمامی منطقه خلیج فارس انجام شد و اکنون برای نخستین بار حدود چهار هزار کیلومتر مربع از آبهای این منطقه نفت و گازخیز تحت پوشش عملیات لرزه‌نگاری سه بعدی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه حجم داده‌های کسب شده در عملیات لرزه‌نگاری سه بعدی بسیار بالاتر از داده‌های کسب شده در عملیات‌های مشابه دو بعدی است، اظهار داشت: بر این اساس احتمال دستیابی به افق‌های جدید اکتشافی در منطقه عملیات لرزه‌نگاری سه بعدی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه اجرای عملیات لرزه‌نگاری سه بعدی، کمک شایانی به روزآمدی اطلاعات کلیدی میادین هیدروکربنی و در نتیجه اجرای مطلوب ‌تر عملیات توسعه میادین می کند، بیان کرد: میدان گازی فروزB یکی از میادینی است که عملیات لرزه‌نگاری سه بعدی در آن در حال انجام است.

وی با یادآوری اینکه در طراحی‌های اولیه لرزه‌نگاری میدان فروزB، اجرای عملیات سه بعدی در وسعت 800 کیلومتر مربع از آب‌های خلیج فارس پیش‌بینی شده بود، تبیین کرد: اما با توجه به اینکه دو ساختمان هیدروکربنی چاوش و سیری L نیز در محدوده چند ضلعی این میدان هستند، وسعت ناحیه عملیات لرزه‌نگاری سه بعدی از 800 به 1034 کیلومتر مربع افزایش یافت تا این دو ساختمان نیز در قالب لرزه‌نگاری میدان فروز قرار گیرد.

زیرکچیان زاده، افزود: در حال حاضر عملیات لرزه‌نگاری میدان فروز B با دقت و کیفیت انجام شده است و تا چند روز آینده، عملیات لرزه‌نگاری سه بعدی و کل عملیات مربوط به لرزه‌نگاری منطقه فروز B و ساختمان‌های هیدروکربنی مجاورش به اتمام خواهد رسید.

وی تاکید کرد: پس از پایان عملیات لرزه‌نگاری، وارد فاز پردازش و تعبیر و تفسیر اطلاعات خواهیم شد و پیش بینی می شود با اجرای حرکت موازی در جهت پردازش و تعبیر و تفسیر با نظارت اداره ژئوفیزیک شرکت نفت فلات قاره بتوانیم اطلاعات نهایی و نقشه‌های عمقی نهایی را در اختیار پیمانکار قرار دهیم تا در طرح توسعه میدان گازی فروز B مورد استفاده قرار دهد.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره با تاکید بر اینکه هم اکنون چهارمین عملیات لرزه‌نگاری این میدان گازی به صورت سه بعدی در حال انجام است افزود: همگام با پیشرفت فن‌آوری‌‌ها لازم است عملیات لرزه نگاری، هر 5 تا 10 سال در میادین هیدروکربنی انجام گیرد و اکنون که حدود 12 سال از آخرین لرزه‌نگاری میدان فروز سپری شده است./ر
برچسب ها: اکتشاف ، ذخایر ، نفت ، گاز ، افزایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار