میوه بلوط سرمایه ای است که سالهاست بر روی شاخه ها خشک می شود .

محقق گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران با اشاره به اینکه میوه درخت بلوط دارای خواص خوراکی و دارویی است گفت : قسمت مورد استفاده این گیاه میوه ، پوست ، گال و برگ آن است که از قدیم در طب سنتی ایران مورد استفاده قرار می گرفت .

محمد اکبرزاده افزود : امروزه محصولات فرعی جنگل ها و مراتع که ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با زندگی بشر دارند و اهمیت و ارزشی که در تهیه دارو ، مواد بهداشتی و صنعتی دارا هستند موجب شده که سالانه مقدار زیادی از این محصولات به بازارهای بین المللی صادر شود . بگفته او یکی از محصولات مهم فرعی که از بلوط بدست می آید گال های مختلفی است که توسط حشرات گالزا بر روی قسمت های مختلف بلوط ایجاد می شود . محقق گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران انواع گال های درخت بلوط را شامل مازوج ، خرنوک ، قلقاف ، برامازو ، توپی ، تاجی ، کلاهی ، سیچکا ، قشکا ، کوزه ای ، چنگالی ، حلزونی ، میخی ، عدسی ، سجافی خوشه ای بیان کرد و افزود : ظرفیت تولید گال های بلوط جنگل های ایران در سال تقریبا 38 هزار تن برآورد شده است و در صورت بهره برداری صحیح براساس طرح های علمی و مدون و وجود صنایع جانبی کشور از ورود تانن و اسید تانیک که عمدتا در صنایع دباغی و چرم سازی بکار برده می شود بی نیاز خواهد بود . اکبرزاده با اشاره به استفاده دارویی از پوست بلوط گفت : بلوط را باید در فصل بهار برداشت و میوه آن را هنگامی که کاملا رسیده و از پیاله های خود جدا شدند جمع آوری کرد سپس برای استفاده میوه بلوط را بو داده و با این کار نشاسته موجود در آن تبدیل به صمغ نشاسته ای می شود و تانن های تلخ آن از بین می رود .

بگفته وی برگهای تازه بلوط برای درمان زخم هایی که دیر التیام می یابد استفاده می شود و پوست این درخت قابض ، ضد التهاب و یبوست آور است و مصرف زیاد آن باعث حالت تهوع می شود . محقق گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت : جوشانده پوست این درخت برای درمان بیماریهای معده و روده و اسهال استفاده می شود و جوشانده آن به صورت کمپرس و حمام برای درمان سرماخوردگی و خارش پوست استفاده می شود . اکبرزاده افزود : این درختان 200 گونه هستند که در نیمکره شمالی می رویند و از تانن موجود در این درخت در صنعت چرم سازی استفاده می شود .بگفته وی بلوط درختی است با میوه خشکبار تیره رنگ است که ارتفاع آن به بیش از پنج متر می رسد . رشد درخت بسیار کند و ممکن است تا 900 سال عمر کند ./س

برچسب ها: میوه ، بلوط ، سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سياوش
۱۸:۵۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۳
فصل برداشت وفراوري بلوط را اگر ممكن هست توضيح دهيد .
سپاسگذارم