برداشت طلای سفید مزارع مغان، پنبه همچنان ادامه دارد و تولید‌کنندگان محصول خود را به واحدهای تولید نساجی در اردبیل تحویل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در جریان بازدید از طرح‌های توسعه کشت پنبه در پارس‌آباد افزود: استان اردبیل با کشت و عمل‌آوری پنبه در 2 هزار هکتار از اراضی دشت حاصلخیز مغان در تولید این محصول رتبه پنجم کشور را دارد.

خلیل نیکشاد از پنبه به عنوان محصول استراتژیک و طلای سفید یاد کرد و گفت‌: برداشت پنبه با فعالیت روزانه کشاورزان و زارعان در پارس‌آباد و بیله‌سوار ادامه دارد و امسال از سطح زیر‌کشت پنبه 3 تا 4 تن محصول برداشت می‌شود.

وی آب و هوای مناسب، خاک حاصلخیز و رطوبت مطلوب را از بهترین شرایط برای کشت و عمل‌آوری پنبه اعلام کرد و افزود: این استان 6.2 هکتار از اراضی مستعد کشت پنبه در کشور را به خود اختصاص داده به طوری که پنبه تولید شده در پارس‌آباد جزو بهترین و مرغوب‌ترین محصولات کشور است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه گفت: پنبه مغان با داشتن الیاف بلند استثنایی در صنعت نساجی با تارهای بلند از استحکام بالایی برخوردار است به طوری که بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان از محل کشت این محصول عاید اقتصاد استان اردبیل می‌شود.

نیکشاد بر‌آورد محصول را مناسب ارزیابی کرد و افزود: 3 هزار و 400 کیلوگرم از واحد سطح برداشت می‌شود که این مقدار نوید تولید 7 هزار تن محصول پنبه را در مغان می‌دهد.

وی با اشاره به ضرورت برداشت و انتقال سریع پنبه برداشت شده به کارخانه و محل موردنظر گفت:‌ اگر پنبه بعد از گذشت چند روز به کارخانه منتقل نشود خاصیت خود را از دست داده و طلای سفید به طلای سیاه تبدیل می‌شود./س 

برچسب ها: اردبیل ، برداشت ، پنبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.