يكي از عوامل مهم در رشد شخصيت كودكان، پرورش حسن اعتماد به نفس است.

 

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران اراک،اعتماد به نفس يعني اعتماد به خود، باور داشتن استعدادها و توانايي‌ براي ياد گرفتن و پيشرفت كردن ، براي اين كه كودكان و نوجوانان بتوانند از حداكثر ظرفيت ذهني و توانمندي‌هاي بالقوه خود بهره‌مند شوند، بايد بتوانند نسبت به خود خوشبين و نسبت به محيط اطراف داراي احساس توانايي بوده‌ از انگيزه‌هاي قوي براي تلاش برخوردار باشند و در نتيجه بايد از حس اعتماد به نفس برخوردار شوند.

اگر والدين تمام تلاش خود را براي رشد و پرورش اعتماد به نفس در كودكان به كار ببرند، بهترين فرصت ممكن را براي رشد و تكامل استعدادهاي بالقوه‌ آنان مهيا كرده‌اند.

راههاي پرورش اعتماد به نفس در كودكان:

1- احترام گذاشتن به شخصيت كودك

به اين معنا كه براي آنان شخصيت مستقل قائل شويم. به عبارت ديگر براي كودك اين حق را قائل باشيم كه بتوانند طور ديگري فكر كنند و به شكلي ديگر غير از روش ما عمل كنند.

2- گفت وگو با كودكان

به منظور تقويت اعتماد به نفس در آنها با گوش دادن درست به كودكان و گفت‌وگو با آنان نشان مي‌دهيم كه برايمان ارزش و اهميت دارند.

3- رشد حس استقلال در كودكان

بايد به فرزندان‌مان فرصت بدهيم تا حدودي با مشكلات و موانع برخورد كرده و بر آن‌ها تسلط پيدا كنند چرا كه با اين كار به تدريج به توانايي خود در حل مشكلات اعتماد پيدا مي ‌كنند.

4- پذيرش كودكان توسط والدين

اگر والدين كودكشان را همان طور كه هستند بپذيرند، آن‌ها نيز مي ‌آموزند كه خودشان را با همه‌ي نقاط ضعف و قوت خود بپذيرند و دوست بدارند.

5- تشويق درست و به جا و بموقع

تشويق درست و به جا و بموقع ، باعث مي‌شود كه كودك نسبت به خود احساس مثبتي داشته باشد و اين خود باعث رشد اعتماد به نفس مي ‌شود.

افرادي كه اعتماد به نفس ضعيفي دارند، تصميم‌گيري برايشان دشوار است اغلب نمي‌دانند در زندگي چه مي‌خواهند و به سختي با ديگران ارتباط برقرار مي‌كنند. كودكاني كه اعتماد به نفس بيشتري دارند با بهره‌گيري از استعداد و خلاقيت خود به ابراز وجود مي ‌پردازند و به راحتي تحت تاثير قرار نمي ‌گيرند.

يكي از عوامل موثر در ايجاد اعتماد به نفس برخورداري از روابط خوب در دوران كودكي است زيرا در اين زمان است كه بذرهاي اعتماد به نفس در وجود انسان كاشته مي‌شود. وجود اعتماد به نفس در پدر و مادر بيشتر از آموزش مستقيم آن به كودكانشان موثر است چرا كه اعتماد به نفس خصوصيتي اكتسابي است. اين خصوصيت از طريق وراثت به كودكان انتقال نمي ‌يابد.

به عبارت ديگر والدين نقشي اساسي در روند شكل‌گيري اين خصوصيت در فرزندانشان دارند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.